Попередження, штраф і звернення до суду про анулювання ліцензії – санкції, які застосував регулятор до «112 Україна» - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Попередження, штраф і звернення до суду про анулювання ліцензії – санкції, які застосував регулятор до «112 Україна»

Результати одразу 5-ти перевірок ТОВ «ТРК «112-ТВ»  (супутниковий телеканал «112 Україна») розглянула Національна рада на засіданні 12 лютого. За їх результатами компанія отримала два попередження, один штраф і три рішення про звернення до суду щодо анулювання ліцензії через відмову ліцензіата  у проведенні перевірки.

Перша перевірка стосувалася поширених в ефірі телеканалу висловлювань, що звучали із вуст запрошених до участі в передачах каналу гостей – В. Рабіновича, О. Лукаш, Д. Співака, Є. Червоненка, Н. Королевської, А. Пальчевського, М. Погребинського, В. Медведчука, О. Волошина. Вона була проведена 22.01.2020 на основі моніторингів ефіру телеканалу за 03.08.2019, 14.08.2019, 26.09.2019, 28.09.2019, 29.09.2019, 04.10.2019, 01.11.2019, 02.11.2019, 05.11.2019, 06.11.2019, 07.11.2019, 09.11.2019, 10.11.2019, 13.11.2019, 14.11.2019, 15.11.2019, 16.11.2019, 17.11.2019, 20.11.2019, 21.11.2019, 25.11.2019, 28.11.2019, 03.12.2019, 11.12.2019, 13.12.2019, 14.12.2019, 15.12.2019, 21.12.2019, 22.12.2019. Поширення цих висловлювань мало місце не лише у прямому ефірі, а й у повторах.

Національна рада, опрацьовуючи матеріали перевірки ТОВ «ТРК «112-ТВ», вивчила досвід Європейського суду з прав людини, а також оцінювала їх, зважаючи на ситуацію тривалої збройної агресії Російської Федерації проти України. Моніторинг телеканалу засвідчив, що телеканал надавав перевагу в ефірному часі певним особам, риторика висловлювань яких є досить передбачуваною і такою, що підбурює до дискримінації, ворожнечі, насильства. Це свідчить про свідомий вибір ліцензіата, тому твердження, що вислови цих осіб були поширені у прямому ефірі і їх не можна було передбачити, є нікчемними.

З огляду на це Національна рада визнала порушення ТОВ «ТРК «112-ТВ» частини першої
статті 28 Закону України «Про інформацію», абзаців четвертого та дев’ятого частини другої статті 6, пунктів а) та в) частини першої статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» і оголосила компанії попередження.

Також регуляторний орган визнав наявність закликів до розв’язування агресивної війни або її пропаганди та/або розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті у висловлюваннях, які були поширені в ефірі ліцензіата. За поширення таких закликів відповідно до частини восьмої статті 72 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» на ТОВ «ТРК «112-ТВ» накладено штраф у розмірі 25% суми ліцензійного збору, що становить 114 067,50 грн.

Ще одне попередження телеканал «112 Україна» отримав через показ 07 і 21.03.2020 передач «Честь имею пригласить» (вихід в ефір 07.03.2020 о 13:11 у межах передачі «СУБОТА.LIVE»), «Аншлаг и компания» (07.03.2020 о 15:43  (у межах передачі «СУБОТА.LIVE») та о 20:18 (у межах передачі «СУБОТА.ПРАЙМ»)), «Большой бенефис Елены Степаненко «Веселая, красивая» (21.03.2020 о 20:15 у межах передачі «СУБОТА.ПРАЙМ»). Не було зазначено імені автора чи авторів, назв та адрес виробників цих програм, які за всіма ознаками є індивідуальними передачами.

Також мовник порушив умови ліцензії і не дотримався власної програмної концепції. Ним було зменшено мінімальну частку національного аудіовізуального продукту: за ліцензією – не менше як 24 год./добу (100 %), фактично: 07.03.2020 – 19 год. 24 хв./добу (81 %), 21.03.2020 – 22 год. 26 хв./добу (93,52%); частку програм власного виробництва: за ліцензією – не менше ніж 19 год. 19 хв./добу (80,49 %), фактично 07.03.2020 – 13 год. 36 хв./добу (56,73 %); та обсяг інформаційно-аналітичних та публіцистичних передач: за ліцензією їх мало бути не менше ніж 19 год. 19 хв./добу, фактично було 07.03.2020 – 15 год./добу.

За даними з офіційно підтвердженого YouTube-каналу телеканалу «Россия-1», передачі «Большой бенефис Елены Степаненко «Веселая, красивая», «Аншлаг и компания» вироблено «ВДТРК» і транслюються на телеканалі «Россия-1». До цих юридичних осіб рішеннями РНБО неодноразово були застосовані санкції, серед яких і такий вид обмежувального заходу, як обмеження або припинення надання телекомунікаційних послуг і використання телекомунікаційних мереж загального користування.

Вибрана телеканалом форма трансляції згаданих передач може мати ознаки приховування телевізійної продукції російського телеканалу «Россия-1» з метою надання технічної можливості використання українських телекомунікаційних засобів мовлення, що може створювати загрози інформаційній  безпеці України і сприяти протиправній діяльності засобів масової інформації країни-агресора на території України.

Зважаючи на це, Національна рада визнала порушення ТОВ «ТРК «112-ТВ» частини п’ятої статті 6, частини сьомої статті 27, частини восьмої статті 28, пункту а) частини першої статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» і оголосила компанії попередження.

Інші три позапланові безвиїзні перевірки телеканалу мали відбутися в період із 14 по 28 січня цього року. Перша з них стосувалася ознак порушень абзацу дев’ятого частини другої статті 6; пунктів а) та в) частини першої статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» і трансляції 06 – 08.10.2020 передач під назвою «Важливо» (23 рази загальним хронометражем 3 години 25 хвилин). Вони були присвячені зустрічі в місті Москві голови політради і стратегічної ради політичної партії «Опозиційна платформа – За життя», народного депутата України В. Медведчука з Президентом Російської Федерації В. Путіним. Тема обговорення – налагодження взаємовідносин Російської Федерації з Україною, постачання російської вакцини від СОVID-19 «Супутник V» в Україну, святкування 75-річчя Перемоги у Великій Вітчизняній війні.

Друга перевірка мала на меті перевірити, чи дотримується ліцензіат вимог абзацу третього частини другої статті 6 і пунктів а) та в) частини першої статті 59  Закону України «Про телебачення і радіомовлення». Вона базувалася на моніторингу телеканалу за 27.07.2020, коли у часовому проміжку із 17.19 по 18.00 (з повтором 28.07.2020 у часовому проміжку з 03.16 по 03.57) зафіксовано  трансляцію передачі «ПРАЙМ» (ведучі: Є. Скорина та П. Кужеєв) за участі народного депутата України ІІ-VII скликань, першого секретаря ЦК КПУ Петра Симоненка.

Третя перевірка на основі моніторингу за 22 – 24.06.2020 була спрямована на з’ясування дотримання ТОВ «ТРК «112-ТВ» абзацу четвертого частини другої статті 6; пунктів а) та в) частини першої статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення». Йшлося про поширювані коментарі В. Медведчука щодо статті президента РФ В. Путіна, опублікованої 18.06.2020 в американському журналі «The National Interest», стосовно причин Другої світової війни, глобальних наслідків і переосмислення в сучасному глобалізованому суспільстві.

Рішеннями про призначення позапланових безвиїзних перевірок компанію було зобов’язано подати до Національної ради фотокопії (ксерокопії) журналу обліку передач за означені дати, завірені підписом керівника і печаткою телерадіокомпанії; завірені керівником копії сітки мовлення за означені дати з розподілом передач відповідно до програмної концепції мовлення;  завірену керівником копію редакційного статуту телерадіокомпанії. Також у мовника було запитано пояснення щодо фактів, які мали стати предметом розгляду під час перевірок. Водночас у жодному із цих випадків телерадіокомпанія не надала ні власної сітки мовлення, ні пояснень, лише зазначила, що «у ТОВ «Телерадіокомпанія «112-ТВ» не створюється та відсутня сітка мовлення».

У зв’язку із цим було складено акт про відмову в проведенні перевірки телерадіоорганізації. Така відмова відповідно до пункту «г» частини п’ятої статті 37 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» є підставою для звернення до суду про анулювання ліцензії.

Таким чином, Національна рада, стосовно цих трьох питань ухвалила рішення визнати факт відмови ліцензіата ТОВ «Телерадіокомпанія «112-ТВ» у проведенні уповноваженими особами Національної ради перевірки його діяльності відповідно до вимог законодавства України і звернутися до суду з позовом про анулювання його ліцензії на мовлення. Регулятор по кожній із цих трьох перевірок звернеться до суду щодо анулювання ліцензії.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше