Поширення дезінформації в соцмережах – досвід аналізу проєкту «Запобігання закордонному втручанню у вибори в Україні у 2019 році» - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Поширення дезінформації в соцмережах – досвід аналізу проєкту «Запобігання закордонному втручанню у вибори в Україні у 2019 році»

24 вересня член Національної ради Валентин Коваль зустрівся із представниками проєкту «Запобігання закордонному втручанню у вибори в Україні у 2019 році» Гаретом Хемом і Ольгою Лучкою, що реалізується Трансатлантичною комісією з чесних виборів Фундації «Альянс Демократій». Метою зустрічі було знайомство з роботою цього проєкту і формування напрямів подальшої співпраці. Також у заході взяли участь керівник апарату Національної ради Сергій Кучерук і начальник юридичного управління Анна Літвіщенко.

На початку зустрічі Валентин Коваль зауважив, що Національна рада розцінює це знайомство як можливість для майбутньої взаємодії, оскільки на цей час регуляторний орган має повноваження лише у сфері діяльності електронних медіа – телебачення і радіо – і може контролювати діяльність тільки українських за юрисдикцією компаній, що отримали ліцензію національного регулятора. Водночас в країні дедалі активніше звучить думка про розширення функцій Національної ради і на онлайн-медіа, що може бути втілено в новому галузевому проєкті закону. Тому досвід іноземних колег цікавий для українського регулятора.

Гарет Хем, ІТ-спеціаліст і аналітик даних проєкту, розповів про його особливості, методологію і спрямування на ґрунтовний аналіз великих баз даних соціальних мереж задля виявлення шляхів розповсюдження дезінформації онлайн. Зокрема, під час цьогорічних виборів досліджувався контент про українську політику всіма мовами і в усьому світі. З’ясувалося, що основні аудиторії, від яких надходила така інформація, були в Україні, Росії і США.

Загалом аналіз сотень тисяч дискусій у соцмережах виділяє наративи і відстежує взаємозв’язки їх поширення, при цьому значну увагу приділяють зв’язковим або «людям-мостам», які можуть бути як реальними персонами, так і ботами. Телевізійний контент може потрапити в поле зору аналітиків проєкту, якщо на нього є посилання в інтернеті. Безпосередньо за наповненням теле- і радіоефіру цей проєкт не стежить. За словами Гарета Хема, робота, яку проводять аналітики, не може зупинити дезінформацію, ця праця спрямована на підвищення обізнаності й може стати корисною для наступних напрацювань і моніторингів у питанні протидії дезінформації.

Іншим напрямом, який втілює проєкт Трансатлантичної комісії з чесних виборів, є інформування під час публічних заходів про дослідження і виявлені факти, зокрема розповідають про фактор іноземного втручання у вибори, гендерні аспекти тощо.

Чинне нині українське законодавство про медіавласність, нагадала Анна Літвіщенко, дає змогу встановити власників ЗМІ і в такий спосіб зрозуміти зв’язки, що саме і чому висвітлюється. Однак через вади законодавчої бази Національна рада не може реагувати на порушення медіа виборчих норм. Тому для України актуальне питання про повноваження регулятора, в тому числі і щодо аналізу та регулювання контенту соціальних мереж під час виборів.

Валентин Коваль зауважив, що, наприклад, компанія Facebook створює власний апарат управління, опираючись на бізнес-інтереси і великі ринки, яким у нашому регіоні є Росія. Україна ж регулюється Фейсбуком на вторинній основі, що створює багато незручностей. Тож зараз важливо розібратися, яким чином і який орган в Україні може звернутися до платформ (Facebook, Youtube) у разі, якщо спостерігає протиправну діяльність, щоб її можна було зупинити.

Наша країна зараз змінюється після виборів, зауважив Валентин Коваль, тож «ми очікуємо змін у законодавстві, можливо, означення нових цілей для Національної ради… Відчуваємо, що з новим законодавством онлайн-медіа також будуть під нашим регулюванням», –  зауважив він. Тому матеріали місії є корисними і цікавими для працівників регуляторного органу, таким чином, вони зможуть розуміти й бачити, що відбувається онлайн.

Із завершенням виборів в Україні робота проєкту не припинилася. Фахівці й далі що два тижні готують звіти, досліджуючи соціальні мережі й поширюваний у них контент для того, щоб розуміти динаміку.

Довідково. Трансатлантична комісія з чесних виборів – складова Фундації «Альянс Демократій», співзасновники –  Андерс Фог Расмуссен і Майкл Чертофф. Комісія – це трансатлантична, двопартійна група лідерів у сферах політики, технологій, бізнесу та медіа, метою якої є пошук спільного підходу до запобігання наступної хвилі іноземного втручання у вибори.

У період із березня по липень 2019 р. Комісія проводила моніторинг дезінформації у соціальних мережах напередодні нещодавніх президентських і парламентських виборів в Україні. Зараз триває моніторинг поствиборчого періоду.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше