Представники Національної ради в областях обговорили проблемні питання, що виникають у регіонах

20.02.2019

Другий день семінару для представників Національної ради в областях 20 лютого відбувся у форматі круглого столу із працівниками апарату регулятора, під час якого обговорювалися актуальні для кожного з регіонів питання і були надані  відповіді на них. Участь у семінарі взяли голова Національної ради Юрій Артеменко, відповідальний секретар Олександр Ільяшенко, члени Національної ради Валентин Коваль і Олег Черниш. Модерував захід член Національної ради Сергій Костинський.

Розглядалися конкретні випадки, з якими у своїй роботі стикаються представники регулятора в областях і які потребують певних роз’яснень як юристів Національної ради, так і інших керівників структурних підрозділів центрального апарату. Значна кількість запитань стосувалася виборчого законодавства і висвітлення засобами масової інформації передвиборної кампанії. Так, ішлося про розміщення політичної реклами від імені кандидата рекламною агенцією і потребу отримувати від телерадіоорганізації підтвердження того, що цей матеріал профінансовано з виборчого фонду кандидата. Було зазначено, що Національна рада передусім може затребувати в мовника угоду на розміщення такої реклами, а також попросити надати відповідну інформацію і саму рекламну агенцію.

При поширенні у випусках новин опитувань громадян на вулицях (vox-populi), де люди називають кандидатів, за яких мають намір голосувати, рекомендовано відстежити системність появи таких матеріалів і характер відповідей, які звучать. Чи не свідчать вони про певний маніпулятивний підбір голосів на користь когось із кандидатів.

Представники озвучували і той факт, що часом телерадіоорганізації звертаються до представників Національної ради з проханням висловити думку про доцільність розміщення в їхніх ефірах того чи іншого матеріалу, пов’язаного із кандидатами на пост Президента. Регулятор розцінює такі запити як спробу перекласти відповідальність на його плечі. Ліцензіати повинні самостійно на основі законодавства оцінювати запропоновану продукцію. Завдання представників Національної ради в областях – фіксувати порушення і передавати відповідну інформацію до центрального апарату.

Також обговорювалося питання поширення в ефірі одного із телеканалів матеріалів блогерів, де наявна активна антипропаганда щодо одного із кандидатів. Вирішено провести моніторинг цього мовника стосовно дотримання ним плюралізму думок. 

Під час зустрічі говорили і про проблеми з покриттям території цифровим сигналом мовлення. Начальник управління радіочастотного ресурсу та технічного контролю Тамара Мироненко повідомила, що Національна рада замовила в УДЦР прорахунок телевізійних каналів у 45 населених пунктах 17 областей для потреб місцевих мовників, які хочуть працювати у цифрі. Щойно висновки надійдуть до Національної ради, регулятор виставлятиме ці частоти на конкурс, запевнив Олександр Ільяшенко. Він також розповів, що для розширення покриття першого мультиплексу ТОВ «Зеонбуд» регулятор замовив ще прорахунок 44 ТВК. Деякі частоти нині вже передані на погодження до Генерального штабу ЗСУ. Ці передавачі, за словами Олександра Ільяшенка, очікується, мають почати працювати весною.  Відповідальний секретар також наголосив, що для того, щоб було вирішено питання із забезпеченням цифровими частотами аналогових мовників, необхідно, аби вони зверталися за прорахунком частоти. Без цього неможливо врегулювати ситуацію.

Юрій Артеменко зупинився на найактуальніших завданнях, які нині стоять перед Національною радою, серед яких виборчий процес, звичайно, найважливіший. Він докладно розповів про перебіг впровадження в Національній раді нового моніторингового центру. Оскільки для налаштування і навчання системи, наповнення її інформацією, а також для підготовки працівників необхідний певний час, на повну потужність він зможе запрацювати восени. Тоді проводити моніторинг ЗМІ під час парламентської виборчої кампанії буде набагато легше, оскільки автоматично опрацьовуватиметься і записуватиметься значно більший обсяг інформації. Головним завданням, яке зараз мають вирішити представники в областях, – наявність на їхніх робочих місцях надійного стабільного швидкісного інтернету, наголосив Валентин Коваль.

Також під час семінару йшлося про проблемні аспекти діяльності провайдерів програмної послуги в окремих областях, особливості рекламного законодавства, поширення українських радіостанцій на прикордонних територіях, розвиток мовлення громад тощо.

Дводенний семінар для представників Національної ради в областях організовано за сприяння Офісу Ради Європи в Україні.  В основному він  був присвячений ролі медіа-регуляторів у забезпеченні дотримання законодавства під час висвітлення ЗМІ виборчих кампаній.  У  перший день семінару учасники заслухали доповіді консультантів Ради Європи Расто Кужеля і Єлени Сурчулія. Також вітчизняні медіа-експерти Олександр Бурмагін, Діана Дуцик і Ольга Юркова розповіли про перші проміжні результати моніторингу ЗМІ під час виборчих перегонів, який проводять громадські організації.

До участі в семінарі також долучилися представники НАЗК, Незалежної експертної ради, що створена Громадською радою при Національній раді, вітчизняні медіа-фахівці, юристи, представники міжнародної моніторингової місії ЕНЕМО.