Про методологію обчислення обов’язкових квот мовлення державною мовою на телебаченні (щодо рекламних матеріалів) - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Про методологію обчислення обов’язкових квот мовлення державною мовою на телебаченні (щодо рекламних матеріалів)

Національна рада неодноразово надавала інформацію про порядок проведення моніторингу телерадіопрограм для перевірки дотримання телерадіоорганізаціями положень статті 10 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» в частині мови аудіовізуальних (електронних) засобів масової інформації. Цей напрям серед наглядових повноважень Національної ради визначено Законом України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення». Для реалізації  цих повноважень Національна рада проводить моніторинг програм і перевірки телерадіоорганізацій. У разі порушення ними вимог Закону України «Про телебачення і радіомовлення» та/або умов ліцензії Національна рада застосовує санкції.

 Після внесення змін до деяких законів України щодо мови аудіовізуальних (електронних) засобів масової інформації, зокрема, що стосуються статті 10 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», Національна рада розробила, обговорила з індустрією і громадськістю та оприлюднила текст Методологічних роз`яснень моніторингу ефіру телерадіокомпаній щодо дотримання встановлених законом квот. Вони є у відкритому доступі, і з ними можуть ознайомитися всі охочі за посиланням.

Питання про використання державної мови у медіа є важливим для суспільства, воно часто обговорюється у ЗМІ та соціальних мережах. Нещодавно, наприклад, було поширено тезу, що хронометраж реклами українською мовою не  повинен зараховуватися  під час обчислення частки державної мови на телевізійних каналах.

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про рекламу», реклама – інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару. Відповідно до пункту 4 розділу 2 Методологічних роз`яснень моніторингу ефіру телерадіокомпаній щодо дотримання встановлених законом квот, до категорії «передача» зараховуються всі змістовно завершені частини програми, зокрема, і реклама. 

Для того, щоб уникнути суперечностей та розбіжностей у питанні віднесення рекламних матеріалів до частки передач виконаних державною мовою, про що, зокрема, наголошував і Уповноважений із захисту державної мови, це питання повинно бути врегульоване чинним законодавством, а саме Верховною Радою України, яка відповідно до статті 75 Конституції України є єдиним органом законодавчої влади в Україні. 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше