Прозорість медіа-власності – це не лише українська проблема, це – глобальний виклик

До такої думки дійшли учасники міжнародної конференції «Прозорість українського медіа-ринку 2016: власники, монополії, аудиторії», яка  відбулася 11 жовтня в Києві. У її роботі взяла участь заступник голови Національної ради Уляна Фещук.

 Під час заходу було представлено результати досліджень щодо медіа-власності та концентрації аудиторії українських ЗМІ (Media Ownership Monitor (MOM)). Головні висновки дослідницького й правозахисного проекту, що реалізовувався в Україні німецьким підрозділом Репортерів без кордонів (RSF) та Інститутом масової інформації (ІМІ) за підтримки уряду Німеччини, – українські засоби масової інформації в основному керуються особистими інтересами їх власників і слугують інструментом забезпечення політичної та економічної влади.

Незважаючи на це, суспільство має знати, хто є власниками медіа, аби мати змогу вибору. Під час моніторингу було проведено кількісний і якісний аналіз прозорості найбільших медіа-груп України за відповідною методологією. Дані для дослідження медіа-власності бралися з відкритих джерел, баз державних реєстрів,  також надсилалися запити до самих ЗМІ. Проаналізовано структуру власності 43 найвпливовіших українських медіа. Результати дослідження доступні для широкої громадськості на веб-сайті МОМ: www.ukraine.mom-rsf.org

Також учасники конференції обговорили ризики концентрації аудиторії ЗМІ в окремих медіа-групах та можливості запобігання надмірній концентрації.  Велике зацікавлення учасників викликала інформація про ефективний спосіб такого запобігання, що застосовується Комісією щодо концентрації медіа в Німеччині.

Особливу увагу було приділено вадам і прогалинам вітчизняного законодавства, що регулює сферу прозорості меді-власності. Наголошувалося, що практика його застосування невелика, адже вимога надавати інформацію про структуру власності набула чинності лише 2016 року, а тому поле для вдосконалення  відповідних норм і практичної роботи  ще достатньо велике. Уляна Фещук у цьому контексті озвучила  переконання Національної ради, що не потрібно чекати на ухвалення нового закону про аудіовізуальні ЗМІ, який розробляється в Україні, а невідкладно вносити зміни до чинного нормативного акта, що регулює подання відомостей про структуру медіа-власності.

В обговоренні прозорості українського медіа-ринку брали участь:

Крістіан Мір виконавчий директор «Репортерів без кордонів» у Німеччині,

Маттіас Конрад керівник відділу преси та комунікацій посольства Німеччини в Україні,

Оксана Романюк виконавча директорка Інституту масової інформації,

Максим Ратушний медіа-юрист, Інститут масової інформації,

Олаф Штейнфадт – директор проекту Media Ownership Monitor (MOM), «Репортери без кордонів», Німеччина,

Нафіса Хасанова- менеджер проекту Media Ownership Monitor (MOM), «Репортери без кордонів», Німеччина,

Зоя Красовська журналістка, Інститут масової інформації,

Галина Петренко редактор інтернет-видання «Детектор медіа»,

Олександр Дяченко начальник юридичного відділу Української асоціації видавців періодичної преси,

Бернд Мальдзаніні – начальник відділу з медіа-концентрації КЕК (Комісія з  концентрації в медіа, Німеччина),

Роман Головенко – медіа-юрист, Інститут масової інформації,

Галина Смірнова – старший спеціаліст проекту Ради Європи «Зміцнення свободи медіа і створення системи Суспільного мовлення»,

Анна Камуз – радник народного депутата України, голови Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше