Прозорість медіа-власності – це не лише українська проблема, це – глобальний виклик
До такої думки дійшли учасники міжнародної конференції «Прозорість українського медіа-ринку 2016: власники, монополії, аудиторії», яка відбулася 11 жовтня в Києві. У її роботі взяла участь заступник голови Національної ради Уляна Фещук.
Під час заходу було представлено результати досліджень щодо медіа-власності та концентрації аудиторії українських ЗМІ (Media Ownership Monitor (MOM)). Головні висновки дослідницького й правозахисного проекту, що реалізовувався в Україні німецьким підрозділом Репортерів без кордонів (RSF) та Інститутом масової інформації (ІМІ) за підтримки уряду Німеччини, – українські засоби масової інформації в основному керуються особистими інтересами їх власників і слугують інструментом забезпечення політичної та економічної влади.
Незважаючи на це, суспільство має знати, хто є власниками медіа, аби мати змогу вибору. Під час моніторингу було проведено кількісний і якісний аналіз прозорості найбільших медіа-груп України за відповідною методологією. Дані для дослідження медіа-власності бралися з відкритих джерел, баз державних реєстрів, також надсилалися запити до самих ЗМІ. Проаналізовано структуру власності 43 найвпливовіших українських медіа. Результати дослідження доступні для широкої громадськості на веб-сайті МОМ: www.ukraine.mom-rsf.org
Також учасники конференції обговорили ризики концентрації аудиторії ЗМІ в окремих медіа-групах та можливості запобігання надмірній концентрації. Велике зацікавлення учасників викликала інформація про ефективний спосіб такого запобігання, що застосовується Комісією щодо концентрації медіа в Німеччині.
Особливу увагу було приділено вадам і прогалинам вітчизняного законодавства, що регулює сферу прозорості меді-власності. Наголошувалося, що практика його застосування невелика, адже вимога надавати інформацію про структуру власності набула чинності лише 2016 року, а тому поле для вдосконалення відповідних норм і практичної роботи ще достатньо велике. Уляна Фещук у цьому контексті озвучила переконання Національної ради, що не потрібно чекати на ухвалення нового закону про аудіовізуальні ЗМІ, який розробляється в Україні, а невідкладно вносити зміни до чинного нормативного акта, що регулює подання відомостей про структуру медіа-власності.
В обговоренні прозорості українського медіа-ринку брали участь:
Крістіан Мір – виконавчий директор «Репортерів без кордонів» у Німеччині,
Маттіас Конрад – керівник відділу преси та комунікацій посольства Німеччини в Україні,
Оксана Романюк – виконавча директорка Інституту масової інформації,
Максим Ратушний – медіа-юрист, Інститут масової інформації,
Олаф Штейнфадт – директор проекту Media Ownership Monitor (MOM), «Репортери без кордонів», Німеччина,
Нафіса Хасанова- менеджер проекту Media Ownership Monitor (MOM), «Репортери без кордонів», Німеччина,
Зоя Красовська – журналістка, Інститут масової інформації,
Галина Петренко – редактор інтернет-видання «Детектор медіа»,
Олександр Дяченко – начальник юридичного відділу Української асоціації видавців періодичної преси,
Бернд Мальдзаніні – начальник відділу з медіа-концентрації КЕК (Комісія з концентрації в медіа, Німеччина),
Роман Головенко – медіа-юрист, Інститут масової інформації,
Галина Смірнова – старший спеціаліст проекту Ради Європи «Зміцнення свободи медіа і створення системи Суспільного мовлення»,
Анна Камуз – радник народного депутата України, голови Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики.