«Прозорість медіавласності» - новий звіт Європейської аудіовізуальної обсерваторії - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

«Прозорість медіавласності» – новий звіт Європейської аудіовізуальної обсерваторії

Хто володіє медіа у Європі? Хто має владу над інформацією, яку ми отримуємо? І як вберегтися від того, що монополії стануть занадто потужними у медійному ландшафті?  Відповіді на ці та інші запитання можна знайти у звіті Європейської аудіовізуальної обсерваторії (ЄАО) щодо прозорості медіавласності.

Мета звіту – роз’яснити, як регулюється прозорість медіавласності у Європі. Пропонуємо стислий огляд розділів звіту, а також переклад положень щодо прозорості медіавласності у таких країнах, як Швейцарія, Німеччина, Іспанія, Франція, Велика Британія, Ірландія, Італія та Польща.

Вступний розділ

Розглядаються загальні питання необхідності прозорості медіавласності.

Другий розділ

Розглядаються правила щодо прозорості медіавласності в рамках фундаментального права ЄС. Хоча терміни «прозорість», «прозорий», «відкритість» або «відкритий» фактично зустрічаються лише в окремих частинах договорів ЄС, фактичний принцип прозорості лежить в основі більшості основних нормативно-правових актів ЄС. У цьому розділі автори розглядають цей принцип із посиланням на конкурентну політику ЄС, основні свободи і права ЄС і, звичайно, як на інструмент захисту медіарізноманітності.

Третій розділ

Мова йде про положення вторинного законодавства ЄС щодо прозорості медіавласності. Оновлена Директива ЄС про аудіовізуальні медіапослуги (AVMSD) від 2018 року містить вимогу щодо доступності інформації про контент і передбачає, що країни-члени можуть ухвалити законодавчі положення, які вимагають від провайдерів медіапослуг, які перебувають під їхньою юрисдикцією, надавати доступ, окрім вищезгаданої інформації, також і до деталізованих даних про структуру власності та бенефіціарів. Автори звіту підкреслюють, що ці правила стосуються провайдерів програмних послуг телебачення або послуг відео на замовлення, однак таких положень щодо платформ спільного доступу до відео немає. Цікаво, що Директива ЄС про боротьбу з відмиванням грошей, яка також була переглянута у 2018 році, містить положення про те, що медіакомпанії повинні ретельно досліджуватися як потенційні центри відмивання грошей.

Четвертий розділ

Виходить за рамки законодавства ЄС і розглядає роботу Ради Європи у цій сфері. Рекомендація CM/Rec (2018)1 Комітету міністрів країнам-членам Ради Європи щодо плюралізму медіа та прозорості медіавласності справді виходить за рамки AVMSD. Розділ фактично стосується аспектів політичного контролю над медіа і підвищення рівня підзвітності медіа через впровадження правил щодо прозорості медіавласності, а також докладно розглядає можливу нормативну базу, хоча й не містить положень щодо нагляду чи механізмів санкцій. У цьому розділі також представлена інформація із бази даних ЄАО – MAVISE  про реєстри європейських аудіовізуальних регуляторних органів. MAVISE містить таку інформацію, як назва і тип послуги, кінцевий власник(и), який контролює(ють) послугу, цільові країни, жанр, органи реєстрації та країна ліцензування.

П’ятий розділ

Пропонується аналіз законодавчого підходу до прозорості медіавласності в дев’яти європейських країнах. Ідеться як про відповідні положення в конституційному, так і загальнонаціональному законодавстві. 

Шостий розділ

Запропоновано порівняльний аналіз інформації, представленої дев’ятьма країнами (розділ 5), про обрання ними різних підходів до забезпечення прозорості у сфері медіа. Це показове порівняння різних актуальних гарантій зосереджено на таких параметрах, як:

  • види провайдерів медіапослуг, на яких поширюється дія правил;
  • обсяг і зміст відповідних правил;
  • нагляд і моніторинг;
  • санкції і правові наслідки.

Заключний розділ

Автори вказують на важливість індивідуальної пильності кожного з нас: «Суспільний сторожовий пес сам потребує свого власного сторожового пса: «сторожовий пес» — це суспільство, …і, отже, це все нас стосується».

Деталізований переклад положень розділу 5 звіту Європейської аудіовізуальної обсерваторії щодо прозорості медіавласності у країнах: Швейцарі, Німеччині, Іспанії, Франції, Великій Британії, Ірландії, Італії та Польщі за такими параметрами:

  • положення щодо прозорості медіавласності у конституційному праві;
  • положення щодо прозорості медіавласності у спеціалізованому національному законодавстві;
  • провайдери, на яких поширюється дія правил щодо прозорості медіавласності;
  • обсяг і зміст правил щодо прозорості медіавласності;
  • спосіб розкриття інформації щодо прозорості медіавласності;
  • нагляд і контроль за дотриманням вимог щодо прозорості медіавласності;
  • санкції та правові наслідки недотримання вимог щодо прозорості медіавласності;
  • інші розробки щодо прозорості медіавласності.
Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше