Регулятор оштрафував телеканал «NEWSONE» через мову ворожнечі - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Регулятор оштрафував телеканал «NEWSONE» через мову ворожнечі

114 тис. гривень має сплатити до державного бюджету ТОВ «Новини 24 години» (супутниковий телеканал «NEWSONE») через поширення у своєму ефірі мови ворожнечі стосовно україномовного населення країни. Таке рішення ухвалила Національна рада на засіданні 27 травня за результатами позапланової безвиїзної перевірки. Висловлювання прозвучали із вуст гостя програми «Епіцентр української політики» В’ячеслава Піховшека, проте ані ведуча, ані телерадіоорганізація не вжили заходів для припинення правопорушення в ефірі.

Перевірка телерадіокомпанії базувалася на моніторингу ефіру ТОВ «Новини 24 години» за 4 і 5 січня цього року. Ліцензіат подав Національній раді запитувані документи, пояснень щодо предмета перевірки надано не було.

Передача «Епіцентр української політики» транслювалася 4 січня у прямому ефірі, а наступного дня – у повторі. Висловлювання В. Піховшека, що прозвучали під час передачі, містили ксенофобські, дискримінаційні та принизливі ознаки, оскільки частину українського суспільства за ознакою мови та прихильності до демократичного розвитку України було названо «ворогами» з агресивними намірами стосовно російськомовного населення України. Вони були спрямовані не на критику держави чи певних посадових осіб, а мали ознаки підбурювання й ненависті до певних груп суспільства, об’єднаних промовцем до категорії «бандерівсько-орієнтоване національне суспільство України», «море бандеровщины». Слід пам’ятати, що термін «бандеровець», «бандеровщина» використовується у російській пропаганді  щодо України в різних формах як негативний стигматизуючий. У контексті промови В. Піховшек використав його стосовно етнічних українців, зокрема носіїв української мови.

Зважаючи на тривалу агресію Російської Федерації проти України, подібні заяви можуть бути сприйняті як опосередкований заклик до конфронтації і посилення соціальної напруженості, підбурення до агресії і насильства до осіб за ознаками приналежності до української нації чи тих, які є носіями державної мови. Крім того, агресивна політика РФ щодо України супроводжується потужним інформаційним супроводом, який виправдовує цю агресію потребою захисту «російськомовного населення» України. У такому контексті висловлювання В. Піховшека мають ознаки безпосередніх та опосередкованих закликів до ненависті і нетерпимості, до розпалювання міжнаціональної ворожнечі, зокрема через заклики до створення у неправовий спосіб соціальних і громадських організацій за ознаками агресивного протиставлення  «російськомовного суспільства» всім іншим соціальним і мовним групам, які проживають в Україні («убеждать наших идеологических врагов, это уже не противники, а враги»).

Заклики В. Піховшека, які суперечать законодавству України, зокрема Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», містять прямий та опосередкований заклик до порушення громадського порядку в Україні, до соціальної сегрегації та конфронтації за ознакою мови, що потенційно створює загрозу національній безпеці України, її територіальній цілісності, громадській безпеці та порядку, соціальній стабільності.

Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь, до якого Національна рада звернулася листом для висловлення його позиції, зауважив, що поширювані у передачі «Епіцентр української політики» висловлювання та риторика її окремих учасників фактично є ретрансляцією інформаційних повідомлень і позиції, які створюються та оприлюднюються органами влади, посадовими особами і пропагандистами держави-агресора Російської Федерації із викривленими трактуваннями як окремих історичних подій, так і гуманітарної політики органів державної влади України в різних сферах задля дискредитації самої ідеї існування незалежної Української держави, у якій забезпечується дотримання прав її громадян.

Також Уповноважений із захисту державної мови звертає увагу, що деякі з висловлювань учасників передачі містять ознаки маніпуляції, перекручувань і не відповідають дійсності. Це, зокрема, стосується тверджень про начебто запровадження «квот для російської мови» на телебаченні, «податку» для російськомовних газет, витіснення російської мови зі сфери обслуговування тощо. Він зауважує, що поширення в ефірі телеканалу подібних висловлювань у період тривалої збройної агресії Російської Федерації проти України не сприяє залагодженню конфліктів у суспільстві, подоланню наявних у частини українського суспільства стереотипів щодо норм Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» і наданню глядачам цієї передачі збалансованої і коректної інформації щодо норм чинного законодавства. Натомість може сприяти розпалюванню ворожнечі на мовному ґрунті і дестабілізації ситуації всередині України.

Комісія з журналістської етики, яка також на прохання Національної ради проаналізувала зазначений матеріал, дійшла висновку, що в поширених В. Піховшеком тезах можна помітити їх спрямування на розмежування двох груп населення, одна з яких заохочується до дій проти іншої. Це також супроводжується образливими виразами щодо україномовного населення, що свідчить про упередженість автора тез. КЖЕ акцентувала увагу на тому, що ведуча передачі Діана Панченко не намагалася протиставляти гостю передачі жодних аргументів ані під час розмови, ані після її завершення. З огляду на таку мовчазну бездіяльність ведучої, а також на подальший повтор програми, Комісія з журналістської етики вважає, що телеканал припустився порушень пункту 15 Кодексу етики українського журналіста та висловила телеканалу «NEWSONE» і ведучій Діані Панченко публічний осуд.

Ведуча не дотрималася і положень розділу 12 «Вимоги до розповсюдження інформації про різні групи населення» Редакційного статуту ТОВ «Новини 24 години».

При повторній трансляції передачі ліцензіатом не було зроблено жодних змін чи забезпечено редакційної модерації передачі, що свідчить про усвідомлену і цілеспрямовану дію редакції телерадіоорганізації. Подібна діяльність як досвідченого журналіста В. Піховшека, так і телерадіоорганізації, яка поширила цю передачу, є формою зловживання свободою діяльності телерадіоорганізацій.

Отже, Національна рада визнала порушення ТОВ «Новини 24 години» абзацу четвертого частини другої статті 6, пункту а) частини першої статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» і наявність закликів до розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті у висловлюваннях, які були поширені мовником.

Відповідно до частини восьмої статті 72 Закону України  «Про телебачення і радіомовлення» до ТОВ «Новини 24 години» було застосовано санкцію «стягнення штрафу», а це 25% суми ліцензійного збору, що становить 114 067,50 грн. Упродовж 30 днів із дня повідомлення Національною радою про прийняте рішення компанія має сплатити штраф до державного бюджету.

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше