Робоча група з нагляду за дотриманням ЗМІ законодавчих вимог під час місцевих виборів розглянула низку випадків з ознаками порушень - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Робоча група з нагляду за дотриманням ЗМІ законодавчих вимог під час місцевих виборів розглянула низку випадків з ознаками порушень

22 вересня відбулося чергове засідання Робочої групи Національної ради із нагляду за дотриманням телерадіоорганізаціями виборчого законодавства під час виборчої кампанії депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2020 році, на якій розглянуто інформацію про моніторинг ефіру загальнонаціональних та регіональних і місцевих мовників.

У його роботі взяли участь також член Центральної виборчої комісії України  Віталій Грень і консультант ЦВК Анжела Єрьоменко,  головний спеціаліст першого відділу перевірок Департаменту з питань дотримання законодавства про конфлікт інтересів та обмежень щодо запобігання корупції Національного агентства з питань запобігання корупції Артем Брик,  медіаексперти Офісу Ради Європи в Україні Діана Дуцик і Олександр Бурмагін та представники Національної ради в областях. Значна частина учасників до засідання доєдналися онлайн.

Відкрив засідання голова Робочої групи, відповідальний секретар Національної ради Юрій Зіневич, який повідомив, що Національна рада проводить моніторинг мовлення як загальнонаціональних телерадіоорганізацій, так і регіональних та місцевих. До уваги учасників буде запропоновано результати моніторингу за період із  11  по 18 вересня.

Дмитро Швидченко, т.в.о. начальника управління контролю та аналізу телерадіомовлення, поінформував членів Робочої групи та інших учасників про те, що відповідно до рішень Національної ради, ухвалених 17 вересня, вже підготовлено розпорядження про затребування в 14-ти телерадіоорганізацій копій угод і платіжних документів на трансляцію реклами політичних партій. У найближчий час вони будуть надіслані адресатам. Нагадаємо, розпорядження  видані щодо телеканалів «Інтер», «1+1», «Україна», «112 Україна» і радіостанцій «Ретро ФМ», «Наше радіо», «Русское радио Україна», «Хіт ФМ», «KISS FM», «Люкс ФМ», «Перець ФМ», «Мелодія ФМ», «Пятница», «Шансон».

Такі ж заходи впливу запропоновано застосувати і до трьох інших загальнонаціональних мовників, в ефірі яких було зафіксовано факти поширення «передчасної» (поза строками, встановленими виборчим кодексом) передвиборної агітації.

Так, моніторингом Національної ради 17 вересня 2020 року зафіксовано комерційну рекламу політичних партій і блоків в ефірі трьох телекомпаній: телеканал «Прямий» транслював рекламу «Європейської Солідарності» о 19.36, «5 канал» розмістив рекламу цієї ж партії о 20.55, 21.46, 22.33, телеканал «NEWSONE» – рекламу ОПЗЖ о 19.02, 19.59, 22.02, 23.54.

18 вересня 2020 року реклама політичних партій транслювалася в ефірі двох мовників: «Прямий» – реклама «Європейської Солідарності» о 19.36, «5 канал»  – також реклама «Європейської Солідарності» о 19.21, 20.53, 21.33, 22.30.

Відзначено також, що 17 і 18 вересня такі телеканали, як «Інтер», «1+1», «Україна», ICTV і далі транслювали рекламу партій. Водночас, за період з 11 по 18 вересня 2020 року комерційної реклами політичних партій в ефірі загальнонаціональних радіокомпаній не зафіксовано.

Робоча група вирішила, що так само, як і попереднього разу, треба на черговому засіданні Національної ради розглянути питання про затребування в телемовників «Прямий», «5 канал» та «NEWSONE» копії угод і платіжних документів на трансляцію реклами політичних партій.

Про виявлені ознаки порушень у мовленні регіональних і місцевих мовників доповідав Сергій Савельєв, начальник управління представників Національної ради в областях. Питання щодо ТОВ ТРК «Рівне-1», м. Рівне (логотип «Рівне 1»), яке транслювало рекламу партії «За майбутнє», і ТОВ «Телерадіокомпанія TTV», м. Кропивницький (логотип «TTV»), що демонструвало в ефірі рекламу партії «Перспектива міста», також будуть розглянуті на засіданні Національної ради 24 вересня.

Після того, як телекомпанії подадуть відповідні документи, Робоча група вивчить їх та зробить висновки щодо того, чи були в діяльності цих ліцензіатів Національної ради порушення виборчого законодавства.

Ще один факт стосувався сюжету в інформаційній передачі «Вісті» ТОВ «ТРК «Столиця», м. Київ (позивні «ПЕРЕЦЬ FM»), де зафіксовано наведення даних соціологічного дослідження без зазначення замовника, а також виявлено ознаки порушення частини 4 статті 57 Виборчого Кодексу України (засобам масової інформації, їх посадовим та службовим особам і творчим працівникам під час виборчого процесу у своїх матеріалах і передачах, не обумовлених угодами, укладеними відповідно до вимог частини третьої статті 55 і частини другої статті 56 цього Кодексу, забороняється агітувати за або проти кандидатів, партій (організацій партій), оцінювати їхні передвиборні програми або надавати їм перевагу в будь-якій формі). У сюжеті йшлося лише про одну політичну партію.

Ухвалено, що Національна рада надішле до компанії лист, у якому вкаже на  виявлені ознаки порушення та неприпустимість їх повторення в подальшому.

У діяльності КП «ТРК «Мелітополь» Мелітопольської міської ради Запорізької області, м. Мелітополь Запорізької обл. (логотип «TVM»), 17 вересня 2020 року зафіксовано трансляцію політичної реклами партії «Команда Сергія Мінька» недержавною мовою. Національна рада має розглянути цей кейс із погляду дотримання ліцензіатом вимог мовного законодавства та призначити позапланову перевірку.

Також члени Робочої групи переглянули рекламні ролики партій «Опозиційна платформа» та «Європейська Солідарність», які транслюються у ЗМІ з наявною державною символікою (Державним Прапором). Одностайно було вирішено, що подібне порушення стосується загального рекламного законодавства, а не виборчого.

 У контексті розгляду цих питань учасники Робочої групи висловили свої думки про правомірність чи неправомірність комерційної реклами політичних партій у період між початком виборчого процесу та повідомленням ЦВК про наміри брати участь у виборах та реєстрацією кандидатів.

 Виконавчий директор ГО «Платформа прав людини» Олександр Бурмагін і член ЦВК Віталій Грень зійшлися на тому, що нині вибори місцеві, а отже, за визначеннями політичні партії не є суб’єктами виборчого процесу, а суб’єктами можуть вважатися тільки їхні осередки (організації партій). У цьому випадку реклама політичних партій навіть тоді, коли виборчий період вже почався, може регулюватися, спираючись лише на вимоги Закону України «Про рекламу».

Жвавою була і дискусія про приховану політичну рекламу, хоч це поняття і згадується у Виборчому кодексі (стаття 51), однак законодавець не визначив відповідальності за такі дії мовників. Національна рада підготувала роз’яснення для ЗМІ щодо ознак прихованої реклами та розмістила їх на офіційному сайті.

Ознаки поширення прихованої агітації  у період із 14 по 18 вересня були виявлені в ефірі таких місцевих мовників: ТОВ «ТРК «Донбас онлайн», м. Сєвєродонецьк Луганської обл.; КП «ТРК «Мелітополь» Мелітопольської міської ради Запорізької області,  м. Мелітополь; Запорізької КП «Дніпровська міська студія телебачення» Дніпровської міської ради, м. Дніпро; ТОВ «ТРК «Академ TV», м. Суми; ТОВ «Телекомпанія «СТС», м. Суми;   ТОВ «ТРК «ВІДІКОН», м. Суми; ТОВ ТРК «Рівне-1», м. Рівне; Телекомпанія ПП «ТРО «Тернопіль-медіа», м. Тернопіль; ТОВ «Чернівецький промінь», м. Чернівці;  ТОВ «Місто ТБ», м. Чернівці.           

У підсумку було зауважено, що і регулятор, і ЦВК, і громадянський сектор мають говорити про політичну культуру, про необхідність вироблення певних традицій, які притаманні цивілізованому світу. Тому про всі нечесні методи поширення передвиборної агітації треба повідомляти, треба їх фіксувати і озвучувати. Усі ці напрацювання стануть підґрунтям для вдосконалення Виборчого кодексу, який наразі має багато прогалин і неточностей.

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше