Робоча група з нагляду за дотриманням ЗМІ законодавства під час виборів народних депутатів провела перше засідання - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Робоча група з нагляду за дотриманням ЗМІ законодавства під час виборів народних депутатів провела перше засідання

10 липня під час першого засідання спеціально створеної в Національній раді робочої групи для здійснення нагляду за дотриманням телерадіоорганізаціями виборчого законодавства під час виборчої кампанії позачергових виборів народних депутатів України у 2019 році розглянуто результати моніторингу мовників, проведеного у період із 24 травня по 30 червня цього року. Провела засідання робочої групи заступник голови Національної ради Уляна Фещук, також були присутні відповідальний секретар Олександр Ільяшенко і член Національної ради Валентин Коваль.

Уляна Фещук розповіла, що відповідно до розробленої методології у цей період було проаналізовано ефір 5 загальнонаціональних телеканалів – ТОВ МК ТРК «ICTV», ПАТ НСТУ, ТОВ «ТРК «Україна», ТОВ ТРК«Студія 1+1», ПрАТ ТК «Інтер» (постійний моніторинг), моніторинг ще 17 загальнонаціональних телеканалів тривав упродовж тижня. Також відстежено ефір 10 інформаційних телеканалів –  ТОВ «Телерадіокомпанія «112-ТВ», ТОВ «Телеканал «Прямий», ТОВ «Новини 24 години», ТОВ «Наша Прага», Підприємства з іноземними інвестиціями у формі ТОВ «Телерадіокомпанія «Телерадіокомпанія «НБМ», ДП «Парламентський телеканал «РАДА», ТОВ «Ньюз нетворк», ТОВ «Голодбері», ТОВ «Бізнес Медіа ЛТД», ПрАТ «ТРК Люкс» і 14 загальнонаціональних радіостанцій.

Результати моніторингу представив начальник управління контролю та аналізу телерадіомовлення Роман Кіфлюк. Він повідомив, що на загальнонаціональних телеканалах зафіксовано 100 випадків, коли результати соціологічних досліджень були оголошені з ознаками порушення статті 67 Закону України «Про вибори народних депутатів України». Вона передбачає, що ЗМІ у разі поширення результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, зобов’язані зазначати повну назву організації, що проводила опитування, замовників опитування, час його проведення, територію, яку охоплювало опитування, розмір і спосіб формування соціологічної вибірки, метод опитування, точне формулювання запитань, наводити можливу статистичну похибку.

Інформацію соціологічних досліджень без зазначення окремих із цих параметрів поширили такі телеканали і радіостанції: ПАТ «Національна суспільна телерадіокомпанія України» («UA:ПЕРШИЙ»), ТОВ «ТРК «112-ТВ» («112 Україна»), ТОВ «Телеканал «ПРЯМИЙ» («Прямий»), ТОВ «ТРК «Студія 1+1» («1+1»), ПІІ у формі ТОВ «ТРК «НБМ» («5 канал»), ТОВ «Голдбері» («Еспресо»), «Громадське телебачення» («Hromadske UA»), ПрАТ «ТРК Люкс» («24 канал»), ТОВ «Золота середина»  («ОбозTV»), ТОВ «Уніан ТБ» («Уніан»), ТОВ «ТРК «Клас» («Перець ФМ»). Деякі із них не зазначили до 8 передбачених законом показників.

Окрім того, ТОВ «МК ТРК ICTV»,  проводячи інтерактивне опитування аудиторії в інформаційній передачі «Свобода слова», 4 рази не розмістило на екрані текстове  повідомлення про те, що це опитування відображає думку лише цієї аудиторії. Така вимога передбачена частиною п’ятою статті 67 Закону України «Про вибори народних депутатів».

Моніторинги ефірів телерадіоорганізацій виявили випадки передчасної передвиборної агітації. Відповідно до положень частини першої статті 70 Закону України «Про вибори народних депутатів України» партія, кандидати у депутати від якої зареєстровані у загальнодержавному окрузі, кандидати у депутати мають право розпочати свою передвиборну агітацію з дня, наступного за днем прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати. Недотримання цієї статті було зафіксовано на телеканалах «112 Україна», «NewsOne», «ICTV», «Інтер», «Україна», «1+1», «Rabinоvich», «Hromadske UA». Така інформація поширювалася за участі представників партій «Опозиційна платформа – За життя», «Голос», «Слуга народу», «Європейська солідарність».

В ефірі п’яти телеканалів Національна рада зафіксувала ознаки порушень розміщення реклами політичних партій. Частина восьма статті 74 Закону України «Про вибори» регламентує заборону розміщувати політичну рекламу в одному блоці з комерційною чи соціальною рекламою. Також під час виборчого процесу забороняється використання в комерційній та соціальній рекламі прізвищ чи портретів кандидатів у депутати і назв чи символіки партій – суб’єктів виборчого процесу. Цієї норми не дотрималися телеканали «ICTV», «Україна», «Інтер», «1+1», «24 канал», розмістивши рекламу партій «Голос», «Європейська солідарність», «Опозиційний блок», «Опозиційна платформа – За життя» у блоці комерційної реклами вже після того, як вони були зареєстровані у ЦВК. Така реклама має бути оплаченою із виборчих фондів партій. Тому Національна рада поінформує про зафіксовані ознаки порушення виборчого законодавства Центральну виборчу комісію і Національне агентство з питань запобігання корупції для реагування в межах компетенції.  

Моніторингом Національної ради також зафіксовані численні прояви політичної агітації в інформаційних випусках новин. Вона здійснювалася шляхом трансляції окремих тез із політичних програм партій і використання символіки політичних партій у сюжетах. Відповідно до положень частини 15 статті 74 Закону України «Про вибори народних депутатів України» показ в інформаційних теле- і радіопрограмах (випусках новин) передвиборних агітаційних матеріалів партій, у тому числі політичної реклами, заборонено. Усі матеріали передвиборної агітації повинні бути відокремленими від інших матеріалів і мати належне означення. Такі порушення зафіксовані на телеканалах «ICTV», «Україна»,  «Інтер», «Студія 1+1», «Rabinivich», «24 канал»,  «Прямий», «Hromadske TV», «Уніан». Найбільша кількість висловлювань кандидатів у народні депутати в ефірі інформаційних передач була на телеканалі «ICTV».

Частішими стали випадки, коли кандидати на виборах є ведучими передач. Так, на телеканалі «1+1» програму «Гроші» веде Олександр Дубінський, на «24 каналі» ведучим проектів «Чесна політика» «Що це було?» є Сергій Лещенко, а на каналі «Україна» передачу «Зірковий шлях» і святкове шоу «З днем народження, Україно!» вів Олександр Скічко. Усі вони є зареєстрованими кандидатами в народні депутати. Така ситуація є проявом незбалансованості у висвітленні виборчого процесу, оскільки збільшує шанси бути показаними в ефірі одних кандидатів порівняно з іншими. Національна рада, готуючи пропозиції щодо змін до чинного законодавства, зверне увагу парламентарів на ці обставини.

Також, за словами Романа Кіфлюка, часто кандидатів у народні депутати показують у концертах, рекламі, анонсах тощо, що створює їм перевагу. Остаточні висновки щодо дотримання медіа принципу збалансованості під час виборчої кампанії будуть зроблені після її завершення, зауважила Уляна Фещук.

Також були наведені дані про те, коли радіостанції і телеканали оприлюднили розцінки вартості політичної реклами. Обговорюючи це питання, координатор Незалежної експертної ради з питань діяльності мас-медіа під час виборів Наталія Клітна наголосила, що при підготовці висновку на звернення ТОВ «Останній бастіон» експерти висловили думку про те, що інформацію про вартість політичної реклами доцільно було б розміщувати на сайтах телерадіоорганізацій. Цей процес відбувався б оперативніше і був би зручніший, оскільки багато комунальних видань, в яких місцеві мовники мають друкувати свої оголошення, припинили існування.

У засіданні робочої групи взяли участь член Національного агентства з питань запобігання корупції Наталія Корчак, представники Ради Європи Діана Дуцик  і Єлизавета Кузьменко, Національного демократичного інституту США Калвін Гарнер і Тетяна Карась, Європейської мережі організацій з моніторингу виборів (ENEMO), Місія зі спостереження за виборами в Україні Анна Асєєва, Канадської місії спостерігачів за виборами в Україні, CANADEM Майкл Берк і Марія Крючок, ВГО «Громадянська мережа «ОПОРА» Ольга Коцюруба, голова Громадської ради при Національній раді Сергій Сьомкін, члени Незалежної експертної ради з питань діяльності мас-медіа під час виборів Ірина Стройко та Андрій Соломаха, а також представники медіа.

Наступне засідання робочої групи заплановане на 19 липня.

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше