Робоча група з нагляду за перебігом виборів у медіа розглянула чергові матеріали, поширені на загальнонаціональному і регіональному рівнях - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Робоча група з нагляду за перебігом виборів у медіа розглянула чергові матеріали, поширені на загальнонаціональному і регіональному рівнях

6 жовтня  відбулося чергове засідання  робочої групи, яка створена при Національній раді для нагляду за дотриманням телерадіоорганізаціями виборчого законодавства. На ній були розглянуті результати моніторингу загальнонаціональних, супутникових, а також регіональних і місцевих мовників за період із 26 вересня по 4 жовтня. Очолює робочу групу відповідальний секретар Національної ради Юрій Зіневич.
 
 
Ознаки порушення Виборчого кодексу в частині дотримання вимог законодавства при оприлюдненні даних соціологічних опитувань було помічено в ефірах ТОВ «Голдбері», логотип «Еспресо», і ТОВ ТРК «Нові комунікації», логотип «Z ZIK». Так, 2 жовтня о 19:01 в інформаційній передачі «Змістовно з Христиною Яцків» на телеканалі «Еспресо» зафіксовано наведення даних соціологічного дослідження щодо виборів без зазначення точного формулювання питання і можливої статистичної похибки. А 27.09.2020 о 21:16 в інформаційній передачі «Деталі тижня з Катериною Романюк» на телеканалі «Z ZIK» зафіксовано наведення даних опитування без зазначення точних формулювань питань і замовників його проведення. Вимоги щодо коректного оприлюднення даних соціологічних досліджень прописані у частині другій статті 50 Виборчого кодексу. Національна рада за висновками робочої групи призначить цим мовникам позапланові перевірки для вивчення питання порушення  ліцензіатами вимог до поширення соціологічної інформації.
 
 
На телеканалі «NEWSONE», ТОВ «Новини 24 години», 30.09.2020 о 19.20 у передачі «Український формат» зафіксовано висловлювання ведучого В. Піховшека, які містять ознаки порушення частини четвертої статті 57 Виборчого Кодексу України. Чинне виборче законодавство забороняє засобам масової інформації, їх посадовим та службовим особам і творчим працівникам під час виборчого процесу у своїх матеріалах і передачах агітувати за або проти кандидатів, партій (організацій партій), оцінювати їхні передвиборні програми або надавати їм перевагу в будь-якій формі, якщо ці передачі не  обумовлені відповідними угодами. Для з’ясування усіх обставин, за яких висловлювання ведучого звучало в ефірі, Національна рада звернеться до компанії за роз’ясненням.
 
 
Ознаки порушення оприлюднення соціологічних опитувань зафіксовані і на регіональному рівні. Своєрідне опитування, пов’язане з виборами, провела ТОВ «Телерадіокомпанія «СІМОН.» (багатоканальне мовлення, логотип «Simon), м. Харків. 2 жовтня о 19:35  оприлюднено його результати без зазначення всіх відомостей, що їх вимагає законодавство. Водночас ведучий передачі зазначив, що не вважає наведені дані соціологією. Водночас т.в.о. управління контролю та аналізу телерадіомовлення Дмитро Швидченко сказав, що відповідно до ознак соціологічної інформації, виписаних законодавством, оприлюднена мовником інформація є соціологічною, а тому мають бути дотримані всі законодавчі вимоги щодо її озвучення в ефірі. Він наголосив, що оприлюднення даних соціологічних досліджень є одним із найчастіше використовуваних маніпулятивних інструментів. Тому ліцензіати повинні розуміти всю міру відповідальності й ретельно інформувати своїх глядачів і слухачів про методику власних досліджень.
 
 
Соціологічне дослідження про те, «Як би ви проголосували, якби вибори до Верховної Ради проводилися цієї неділі», оприлюднило сумське ТОВ «ТРК «ВІДІКОН» (логотип «V», багатоканальне мовлення). При цьому не було зазначено всіх відомостей, передбачених  частиною першою статті 50 Виборчого кодексу України – у який період часу проводилося опитування громадської думки, організацію, що проводила опитування, кількість респондентів, методу опитування, точного формулювання питань тощо. Хоча названі політичні партії не є суб’єктами виборчого процесу, подібна інформація має надаватися глядачам із дотриманням стандарту повноти.
 
 
Дмитро Швидченко також повідомив, що до Національної ради вже надійшли перші відповіді від ліцензіатів, у яких регулятор затребував копії угод і платіжних документів на розміщення реклами політичних партій. Фактично всі вони стверджують, що зазначена реклама була розміщена як комерційна, а самі мовники не знають, хто її замовив і сплатив за неї, оскільки її розміщення відбувалося через рекламні агенції. Розуміючи, яким чином відбувається замовлення і оплата реклами в ефірі телерадіоорганізацій, перший заступник голови Національної ради Валентин Коваль запропонував взяти цей факт до уваги для того, щоб надалі описати зазначену ситуацію у звіті, який буде підготовлено за результатами виборчої кампанії. Він висловив думку про те, що необхідно передбачити зміни до законодавства, аби суб’єкти виборчого процесу укладали угоди на розміщення реклами з телерадіоорганізаціями безпосередньо, а не через третіх сторін. Це дасть змогу краще відстежити платежі за рекламу, з яких фондів чи від яких осіб вони надходять.
 
 
Під час засідання робочої групи також розглянули програму «Бар’єр», яка вийшла в ефірі на кропивницькому телеканалі «TTV», ТОВ «Телерадіокомпанія TTV», багатоканальне мовлення. Зміст цієї програми, як виглядало, був спрямований на створення негативного іміджу одного із кандидатів на посаду мера міста. Представник Національної ради в області надалі моніторитиме ефір цього мовника, аби відстежити, чи дотримується він балансу, а чи висвітлення кампанії відбувається однобоко на підтримку одного з кандидатів.
На трьох чернівецьких телеканалах – ТОВ «Чернівецький промінь», ТОВ «ТРК «ТВА» і ТОВ «Місто ТБ» – за результатами тижневого моніторингу було помічено значну кількість сюжетів про одного із кандидатів на посаду міського голови, що може свідчити про прихильність цих мовників до нього і незбалансоване висвітлення виборчих перегонів. Представник Національної ради в області звернеться до цих мовників із попередженням про необхідність подачі неупередженої та збалансованої інформації.
 
 
В інформаційній програмі «Новини на Інформатор ФМ» радіостанції «Інформатор ФМ», ТОВ «Радіо Мікс», м. Дніпро, було розміщено передвиборний агітаційний матеріал двох кандидатів від політичної партії «Опозиційна платформа – За життя». Він подавався невідокремлено від інших матеріалів і не був позначений як агітаційний. Тому представництво регулятора у Дніпропетровській області нагадає ліцензіату про неприпустимість розміщення замовних матеріалів і надалі стежитиме за його ефірами.
 
У засіданні робочої групи традиційно  взяли участь представники Національної ради в областях, член ЦВК Віталій Грень, а також представник НАЗК.
 
Наступне засідання робочої групи запланове через тиждень, у вівторок.
 
Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше