Щодо віднесення  рекламних роликів до соціальних

Упродовж останнього тижня до Національної ради було багато звернень від різних ЗМІ щодо поширення на телевізійних каналах  роликів соціальної реклами. Попит на соціальну рекламу і користь від неї значні, бо вона є важливим інструментом формування громадянського суспільства і засобом комунікації між суспільством і державою. Однак в Україні соціальній рекламі належить незначна частка інформаційного простору. Це,  зокрема,  зумовлено й тим,  що низку процедурних питань щодо виготовлення і поширення соціальної реклами законодавчо не врегульовано.

До регуляторного органу у сфері електронних ЗМІ постійно надходять запити про надання висновків про визнання відео- чи аудіороликів соціальною рекламою. Так, упродовж 2017 року працівниками Національної ради було проаналізовано 447 аудіо- і відеороликів від різних організацій і громадських об’єднань. Цього року надійшли запити щодо проведення оцінки близько 50 рекламних роликів.

Зважаючи на це, регулятор ще восени минулого року підготував пропозиції, які можуть врегулювати порядок виготовлення та розміщення соціальної реклами у засобах масової інформації в Україні. Зокрема, ними пропонується визначити, що висновки про відповідність аудіовідеоматеріалів до вимог соціальної реклами має надавати лише Національна рада,  телерадіоорганізації повинні розміщувати соціальну рекламу державних органів та органів місцевого самоврядування, громадських організацій безкоштовно в обсязі не менше ніж 30 сек. на астрономічну годину фактичного мовлення, а тривалість окремої соціальної реклами не може перевищувати 1 хвилину тощо. Щодо цих пропозицій мають відбутися консультації з відповідними комітетами Верховної Ради України та громадськістю.

Що стосується нинішнього зацікавлення ЗМІ соціальною рекламою, яка поширюється на телевізійних каналах, повідомляємо:

Державні органи доволі часто звертаються до Національної ради з приводу виготовлення соціальних роликів, адже за законом вони мають право таку рекламу виготовляти (частини перша та четверта статі 12 Закону України «Про рекламу»). Національна рада надає роз’яснення, що інформація, яка міститься в таких роликах,  повинна  відповідати вимогам статті 1 цього Закону, в ній  не  повинно бути  посилань  на конкретний  товар, його  виробника,  рекламодавця  тощо, і що розповсюдження  такого соціального ролика не повинно мати на меті отримання прибутку.

У лютому до Національної ради серед інших надійшли запити стосовно відповідності відеороликів вимогам соціальної реклами від ТОВ «Медіа про ком’юнікейшнс» (лист від 06.02.2018 №16/808) стосовно  відеоролика під умовною назвою «Йдемо вперед» (хронометраж 01 хв. 23 сек.) і від ГО «Українська антикорупційна асоціація» (лист від 08.02.2018  № 16/846) щодо відеоролика під умовною назвою «Виконуємо закон. Встановлюємо справедливість» (хронометраж 29 сек. (2 ролики), 23 та 25 сек).

Заявникам було надано відповідь, що проаналізовані ролики спрямовані на популяризацію реформ та досягнень в Україні і мають ознаки соціальної реклами.

Наголошуємо, що Національна рада  лише надає висновки про відповідність роликів вимогам соціальної реклами і не звертається додатково до телерадіоорганізацій із проханням поширювати їх. Якщо про це і просять державні  органи, громадські організації, інші інституції, регулятор повідомляє, що тільки аналізує ролики, а рекламодавці самі мають звертатися до телерадіоорганізацій стосовно їх розміщення.

Нині деякі ЗМІ поширили перекручену інформацію, що нібито Національна рада зверталася на канали про трансляцію відеороликів щодо діяльності Генпрокуратури. Проте один із мовників говорить саме про лист, яким Національна рада підтвердила заявникам статус соціальної реклами, а не просила її поширювати. Ось що дослівно відповів телеканал «1+1» на запитання «Української правди»: «Ролики были размещены по квоте социальной рекламы после получения соответствующего письма от Нацсовета по вопросам телевидения и радиовещания о социальном характере данного ролика». 

Тобто телеканалу «1+1»  рекламодавець очевидно  надав  лист про те, що ролик відповідає вимогам соціальної реклами, але це не означає, що Національна рада надсилала мовнику окремий лист і просила поширювати відеоролики.

Подібні непорозуміння щодо розміщення у ЗМІ соціальних роликів можуть траплятися й надалі, у разі якщо питання регулювання соціальної реклами не буде вирішене законодавцем.

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше