Телеканалу «НАШ» можуть анулювати ліцензію, бо він не усунув порушень щодо мови ворожнечі, а на «Максі-ТВ» накладено штраф понад 230 тис. грн - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Телеканалу «НАШ» можуть анулювати ліцензію, бо він не усунув порушень щодо мови ворожнечі, а на «Максі-ТВ» накладено штраф понад 230 тис. грн

Телеканал «НАШ» (ТОВ «НАШ 365», м. Київ) не усунув порушень, за які отримав дві штрафні санкції, і далі поширює в своїх програмах мову ворожнечі, тому регулятор звернеться до суду з позовом про анулювання ліцензії. Таке рішення Національна рада ухвалила 2 вересня, аналізуючи результати перевірки ефіру мовника за 7 і 8 травня 2021 року. Підтверджено, що в програмі «П’ятниця. Вечір» за участі Андрія Пальчевського наявні розпалювання національної ворожнечі та дискримінація громадян за етнічним походженням. Іншим рішенням за результатами перевірки ефіру мовника від 27 і 28 квітня 2021 року, де в ток-шоу «Важливе» гостем була Олена Лукаш, призначено нову штрафну санкцію понад 100 тис. грн. Інша юридична особа ТОВ «Наша Прага» (логотип «Максі-ТВ»), м. Київ, має аналогічні порушення в тих самих передачах і вона за двома рішеннями має сплатити штраф у сумі 239 089,50 гривень. Також Національна рада  винесла попередження «Максі-ТВ» через ретрансляцію програм телеканалу «НАШ».

За результатами моніторингу за 7 і 8 травня 2021 року Національна рада провела позапланову безвиїзну перевірку телеканалу «НАШ» щодо трансляції передачі «П’ятниця. Вечір». Тема передачі стосувалася ролі й місця Галичини в державотворенні України. У ній було четверо ведучих: Максим Назаров, Ангеліна Пичик, Ганна Степанець, Володимир Полуєв та один гість – Андрій Пальчевський.

У діалозі Андрія Пальчевського з ведучими упродовж всієї передачі відбувалося протиставлення Галичини іншим регіонам. Зокрема, на адресу мешканців Галичини звучали звинувачення, що вони буцімто нав’язують громадянам інших територій України своє бачення історичного розвитку і тим самим негативно впливають на суспільство й державу.

Неодноразово гість студії висловлював твердження про неповноцінність українців, принижував їх за ознаками ментальних здібностей. Він навішував образливі ярлики, які формують негативний образ української нації: «сільський блазень», «типа такой дурник», «историю придурковатую», «бидло по-польски», «не превратили в скот», «Бесагон», «эсэсофилами и любами», «прекратить безумную Конституцию» тощо.

Ведучі передачі не намагалися спростовувати чи критично поставитися до жодного висловлювання гостя передачі, тим самим вони не забезпечили надання об’єктивної та повної інформації глядачам. Вони навіть не намагалися зупинити висловлювання, які містять мову ворожнечі та необ’єктивну інформацію. Навпаки вони погоджувалися і провокували гостя на подібну риторику.

Ось уривки з діалогу. Ведучий програми Максим Назаров сказав: «СС «Галичина» (Галиция) может обижаться на Советский Союз сколько угодно. Вы говорите, они имеют право. Может быть, и имеют. А они имеют право навязывать свою Галицию, натягивать на всю Украину. Ну вот Киев и Галиция, что общего здесь?»

 Андрій Пальчевський відповів: «…коммунистическая партия Украины сделала невиданное. Разрешила переселение из Волыни и Галиции из сел, которые были первоосновой УПА, переезжать во Львов. И город из польско-еврейско-армянско-украинского превратился?..» … «В столицу национализма. Но какого? Мистечкового».

Або Андрій Пальчевський стверджує: «А сейчас получается так: одна область захватывает одного президента, значит, и дальше диктует всей Украине, что надо делать. Или вы хотите сказать, я в чем-то ошибаюсь?». А ведуча Ганна Степанець відповідає: «Причем одна область каждого президента захватывает, как-то так им удается».

За твердженнями Андрія Пальчевського «украинцы организовали Голодомор, который, кстати, был не только в Украине, но и на Волге, который был в Казахстане, но об этом мы умалчиваем сейчас…»

 В умовах активного застосування Російською Федерацією технологій гібридної війни проти України опосередковані заклики до розпалювання національної ворожнечі та посилення неприязні до етнічних груп, які живуть в Галичині, можуть не лише завдавати шкоди національній безпеці країни, а й створювати загрозу для життя її громадян. 

У програмі зафіксовано також тези й твердження, що мають ознаки дезінформації та озвучувалися без посилання на джерела.

Варто наголосити, що у пункті 3.1.8 Редакційного статуту ТОВ «НАШ 365» зазначено, що «Журналісти мають об’єктивно, неупереджено та безсторонньо висвітлювати спірні теми у випусках новин та інших програмах, особливо коли обговорюються проблеми державної політики, політичні або суспільні конфлікти», а в пункті 3.2.3 наголошується, що «журналіст зобов’язаний докласти максимум зусиль для того, щоб виправити помилки та дати право на відповідь у випадку поширення інформації, яка виявилась неточною, недостовірною i спричинила шкоду».

Працівники телеканалу «НАШ» проігнорували обов’язки та відповідальність перед глядачами, перед суспільством і не вжили жодних заходів щоб припинити такі правопорушення під час прямої трансляції. У повторі передача транслювалася без змін та редакційної модерації, і це має ознаки навмисного подання неправдивої інформації.

Факти публічних висловлювань в ефірі телеканалу «НАШ» з ознаками мови ворожнечі були неодноразово зафіксовані Національною радою, регулятор ухвалював рішення про застосування санкції «стягнення штрафу» (рішення № 483 від 28.04.2021, № 484 від 28.04.2021). Це свідчить про систематичність порушень мовником українського законодавства.

Таким чином, Національна рада визнала порушення ТОВ «НАШ 365» абзацу четвертого частини другої статті 6, пунктів а), в) частини першої статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», частини першої статті 28 Закону України «Про інформацію». Визнано наявність у цьому ефірі мовника розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті.

Визнано і факт неусунення телеканалом порушення абзацу четвертого частини другої статті 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» після застосування санкцій «стягнення штрафу» (рішення № 483 від 28.04.2021, № 484 від 28.04.2021).

Національна рада згідно із законодавчими нормами не може припинити дію ліцензії навіть такого злісного порушника, а тому, керуючись частиною тринадцятою статті 72 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», звернеться до суду з позовом про анулювання ліцензії ТОВ «НАШ 365».

Нагадуємо, що Національна рада цього дня застосувала до телеканалу «НАШ» ще одну санкцію – «стягнення штрафу» за порушення законодавчих норм у ток-шоу «Важливе», що транслювалося в ефірі 27 і 28 квітня 2021 року. Гостем передачі була Олена Лукаш, яка звинувачувала керівництво країни в небажанні завершити бойові дії на сході України та вживала образливу лексику до української влади і людей, які живуть на окупованих територіях. Ці порушення в ефірі мовника також стосуються поширення мови ворожнечі й закликів до агресивних дій. Ліцензіат має сплатити до державного бюджету штраф у сумі 25% ліцензійного збору, для цієї телекомпанії це становить 119 544,75 грн.

Крім того, на засіданні 2 вересня регулятор ухвалив два рішення щодо іншої юридичної особи – ТОВ «Наша Прага», м. Київ (логотип «Максі-ТВ»), що стосувалися тих самих передач. Так, в ефірі цього ліцензіата моніторингом за 28 квітня 2021 року було зафіксовано повторну трансляцію передачі «Важливе», в якій брала участь Олена Лукаш, а 7 і 8 травня – трансляцію передачі «П’ятниця. Вечір» за участю Андрія Пальчевского, де встановлено ті самі порушення законів, що й в ефірі телеканалу «НАШ» у ці самі дні. На «Максі-ТВ» за порушення законодавства щодо поширення мови ворожнечі регулятор наклав штрафи, що в сумі за обома рішеннями становить 239 089,50 грн. Ці кошти ліцензіат має сплатити до державного бюджету у місячний термін, також його зобов’язано увідповіднити мовлення вимогам законодавства.

Також «Максі-ТВ» отримав від регулятора попередження через ретрансляцію програм іншого мовника – телеканалу «НАШ».

 

 

 

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше