До телекомпанії «Максі-ТВ» застосовано санкції «оголошення попередження» та «стягнення штрафу» в сумі понад сто тисяч гривень за поширення мови ворожнечі - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

До телекомпанії «Максі-ТВ» застосовано санкції «оголошення попередження» та «стягнення штрафу» в сумі понад сто тисяч гривень за поширення мови ворожнечі

Національна рада на засіданні 9 січня 2020 року розглянула результати позапланової виїзної перевірки ТОВ «НАША ПРАГА», м. Київ (логотип «Максі-ТВ») та ухвалила рішення про оголошення мовнику попередження, а також стягнення із нього штрафу за заклики до повалення конституційного ладу і розпалювання ворожнечі.

За результатами моніторингу супутникового мовлення «Максі-ТВ» за 5 жовтня 2019 року зафіксовано трансляцію передачі «Гордон», гостем якої був Микола Азаров, у якій звучали твердження і висловлювання, що мають ознаки порушення вимог частини першої статті 28 Закону України «Про інформацію»; абзаців третього, четвертого та дев’ятого частини другої статті 6, пунктів а) та в) частини першої статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення». З огляду на це, регулятор 17 жовтня призначив позапланову виїзну перевірку мовника.

Під час перевірки було підтверджено факт порушення норм чинного законодавства, адже гість програми у своїх висловлюваннях про події Революції Гідності, збройної агресії на сході держави й анексії Криму неодноразово використовував формулювання, які є спробою фальсифікувати історичні події, підмінити поняття, які визначені у нормативно-правових актах. Формулювання, озвучені М. Азаровим, є поширенням необ’єктивної інформації, яка піддає сумніву легітимність органів державної влади України, містять відверте неаргументоване звинувачення представників влади в діях, які переслідуються законом, а саме: у бандитизмі, мародерстві та злочинах, що нав’язує глядачам ставлення до представників влади як до вже визнаних злочинців. У сукупності ці висловлювання сприймаються як заклик до повалення конституційного ладу, розпалювання ворожнечі, посягання на права і свободи людини.

Крім того, висловлювання М. Азарова містили необ’єктивну інформацію щодо послідовності подій під час збройної агресії Російської Федерації і є прямим продовженням лінії російської пропаганди, а також наративами, подібними до офіційної політичної та пропагандистської позиції Російської Федерації, визнаної Верховною Радою України та міжнародною спільнотою більшості країн Європи країною-агресором, і є такими, що базуються на упередженості, маніпулюванні суспільною свідомістю, зокрема через  поширення неповної або упередженої інформації.

Застосовуючи  методи маніпулювання свідомістю та впливу на людську психіку гість студії закликав до агресивної поведінки, спрямованої проти чинної влади.

Аналіз передачі не фіксує жодного випадку спроб ведучого змінити риторику гостя студії, зупинити чи перешкодити висловлюванням, зміст яких порушує вимоги статей 6, 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», статті 28 Закону України «Про інформацію». Передача містила лише одну точку зору з питань, які мають вагоме значення для національної безпеки України, а це є порушенням редакційної політики щодо поширення об’єктивної інформації.

Протилежної точку зору чи ознак дискусії з питань «акцій громадянського протесту в Україні з 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року», «збройної агресії Російської Федерації», «анексії Криму» та «окупованих Російською Федерацією частину Донецької та Луганської областей України» під час трансляції передачі не подавалося, що є порушенням права глядачів на об’єктивну інформацію та зловживання правом телеканалу на свободу висловлення думок.

Під час і після трансляції передачі редакція телеканалу не оприлюднила спростування, заперечення чи будь-яких інших форм повідомлень, які б спростували, пояснили чи надали підстави для суспільної дискусії з порушеного питання, а отже, мовник обмежив свою аудиторію лише однією точкою зору, яка суперечить міжнародним та українським правовим актам щодо агресії проти України.

Регулятор під час розгляду цього питання констатував, що трансляція  відповідної передачі свідчить про наявність в ефірі закликів до розв’язування агресивної війни або її пропаганди та/або розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті і є підставою для застосування санкції «стягнення штрафу» згідно з частиною восьмою статті 72 Закону України «Про телебачення і радіомовлення».

Представник каналу заявила під час засідання, що компанія вважає, що не порушувала чинних законів, що цитовані в проекті рішення висловлювання М. Азарова є оціночними судженнями гостя студії, і запропонувала звернутися до експертів, які дадуть відповідний висновок, і лише потім розглядати це питання.

Юристи регулятора натомість зазначили, що члени Національної ради і є експертами, уповноваженими державою розглядати випадки порушень чинного законодавства та ухвалювати рішення, згідно з правовими нормами. За бажання мовники завжди можуть оскаржити будь-яке рішення регулятора в судовому порядку.

Таким чином, Національна рада визнала порушення «Максі-ТВ» чинних норм законодавства та оголосила йому попередження і водночас, керуючись  частиною восьмою статті 72 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», застосувала до нього санкцію «стягнення штрафу» – 25% від розміру ліцензійного збору, нарахованого за видачу ліцензії, що для цього ліцензіата становить  105 625,50 грн (сто п’ять тисяч шістсот двадцять п’ять гривень 50 копійок).

Також регулятор зобов’язав ТОВ «НАША ПРАГА» упродовж місяця привести свою діяльність у відповідність до вимог чинного законодавства, у разі невиконання цього рішення Національна рада може застосувати до ліцензіата санкції, передбачені відповідними законами.

Докладніша інформація у рішенні Національної ради.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше