Українська мова в ефірі супутникових телеканалів

19.10.2018

Національна  рада проаналізувала дані моніторингу 62 супутникових телеканалів щодо обсягу звучання в їхньому ефірі української мови. З’ясовано, що в середньому 94% усіх передач виходять державною мовою, відповідно до норм, що встановлені для перехідного періоду. П’ять телеканалів не досягли встановленої законом частки у 75%.

Моніторинг проводився з 1 січня по 31 травня 2018 року, загалом опрацьовано 6 510 годин ефіру.

Відповідно до вимог законодавства про телебачення і радіомовлення супутникові телеканали мають дотримуватися таких правил: як у передачах новин, так і в інших передачах частка української мови упродовж тижня у проміжках часу із 7:00 до 18:00 та з 18:00 до 22:00 має становити не менше як 75%.

Важливо враховувати, що з 13 жовтня 2017 року до 12 жовтня 2018 року діяв перехідний період, коли до україномовних програм і передач зараховувалися всі передачі і фільми власного виробництва та національний аудіовізуальний продукт; передачі і фільми, які повністю озвучені чи дубльовані державною мовою; передачі, які велися державною мовою. Тому при обрахунку показник частки державної мови достатньо високий.

Для того, щоб з’ясувати, скільки фактично звучало української мови в ефірі телеканалів, Національна рада окремо підрахувала україномовні передачі і фільми, що повністю озвучені чи дубльовані державною мовою, у тому числі фрагменти, закадровий текст, рекламу, анонси тощо, та передачі, які велися державною мовою. Цей показник за результатами моніторингу в середньому становить 67%, що нижче від встановленої законом квоти.

Результати моніторингу супутникових телеканалів опрацьовані за форматом мовлення.

В ефірі п’яти телеканалів – «Терра», «Дача», «Bolt», «Наука», «Епоха» – обсяг української мови був меншим, за визначений законом навіть з урахуванням послаблень, які діють у перехідний період.

За порушення цих законодавчих норм 18 жовтня Національна рада наклала штраф на телеканали «Наука» і «Терра», які поширює ТОВ «ТРК «Алма», м. Київ.

https://e.issuu.com/embed.html#31564444/65258503