В ефірі місцевих телерадіоорганізацій трапляються сумнівні матеріали щодо перебігу виборчої кампанії
29 вересня на черговому засіданні робочої групи з нагляду за перебігом у медіа виборчого процесу, що створена в Національній раді, обговорювалися випадки розміщення агітації політичних партій у регіонах країни місцевими й регіональними ЗМІ. Окремі сюжети мають ознаки порушень або Виборчого кодексу, або загального рекламного законодавства.
Поширені в медіа матеріали розглядали голова робочої групи, відповідальний секретар регуляторного органу Юрій Зіневич, заступник голови робочої групи, член Національної ради Максим Онопрієнко, перший заступник голови Національної ради Валентин Коваль, працівники апарату регулятора, а також член Центральної виборчої комісії України Віталій Грень і консультант ЦВК Анжела Єрьоменко, головний спеціаліст першого відділу перевірок Департаменту з питань дотримання законодавства про конфлікт інтересів та обмежень щодо запобігання корупції Національного агентства з питань запобігання корупції Артем Брик, а також представники громадського сектору і міжнародних організацій, як стежили за обговоренням онлайн.
У період із 19 по 25 вересня був проведений моніторинг загальнонаціональних і супутникових інформаційних телерадіокомпаній. За словами т.в.о. начальника відділу моніторингу Національної ради Андрія Ложечнікова, комерційної реклами політичних партій в ефірі таких мовників не зафіксовано. Також не виявлено і ознак порушення Виборчого Кодексу.
Натомість в ефірі місцевих і регіональних ЗМІ демонструвалися матеріали, які стали предметом розгляду і обговорення на засіданні робочої групи. Моніторинг цих мовників проводився з 21 по 27 вересня представниками Національної ради в областях.
21.09.2020 ТОВ ТРК «Академ TV», м. Суми, розмістило ролики політичних партій, які не були позначені ані як «політична реклама», ані як «реклама». Відповідно до частин першої і другої статті 9 Закону України «Про рекламу» реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації чи програм і передач. Відокремлення має бути на початку і наприкінці за допомогою аудіо-, відео-, комбінованих засобів, титрів, рекламного логотипа або коментарів ведучих із використанням слова «реклама». Одна із рекламованих партій – «Наш край», повідомила представник у Сумській області Лариса Якубенко, була зареєстрована як суб’єкт виборчого права 24 вересня, інша – «Пропозиція» – лише 28 вересня. Члени робочої групи вирішили затребувати в телеканалу документи і угоди, на підставі яких були розміщені рекламні ролики, аби з’ясувати, чи мала місце політична агітація, чи комерційна реклама. Крім того, ТОВ ТРК «Академ TV» буде призначено позапланову перевірку через ознаки порушення вимог Закону України «Про рекламу».
Ролики політичних партій були помічені в блоках реклами на сумських телеканалах «СТС» (ТОВ «Телекомпанія «СТС», кабельне мовлення) і «V» (ТОВ «ТРК «ВІДІКОН», багатоканальне цифрове мовлення). Переглянувши ці матеріали на засіданні робочої групи, т.в.о. начальника управління контролю та аналізу телерадіомовлення Дмитро Швидченко звернув увагу на зміст поширюваної реклами. Він сказав про те, що мовники мають уважніше ставитися до подібних матеріалів. Розміщуючи їх у блоці комерційної реклами, вони мають пам’ятати про необхідність дотримання загальних вимог до реклами. Одним із її принципів є точність. Тому, якщо рекламодавець транслює інформацію, яку не може підтвердити, це є маніпуляцією.
Зі свого боку Віталій Грень зауважив, що згідно з Виборчим Кодексом будь-яка реклама – і комерційна, і політична, і передвиборна агітація – мають у тому числі відповідати загальним принципам реклами, які визначені у Законі України «Про рекламу», і окремо – Виборчому Кодексу, якщо такий вид реклами ним регулюється.
Робоча група вирішила надіслати запит до мовників, щоб отримати копії документів, на підставі яких ролики політичних партій були розміщені в їхніх ефірах.
Ознаки прихованої агітації в інформаційних сюжетах були виявлені у таких мовників: ПП «ТРО «Тернопіль-медіа» м. Тернопіль; ПП «ТРК «Смайл», м. Тернопіль; ДП «Телерадіокомпанія «Аверс» ВАТ «Корпорація «Аверс», м. Луцьк; ТОВ «Медіа-проспект», м. Житомир; КП ТК «Прилуки» Прилуцької міської ради, м. Прилуки Чернігівської обл.; ТОВ «ТРК «Академ TV», м. Суми; ТОВ «Телекомпанія «СТС», м. Суми; КП «ТРК «АКЦЕНТ», м. Шостка Сумська обл.; МІ РТВ-Центр «Вежа» у формі ТОВ, м. Конотоп Сумська обл.; ТОВ «Чернівецький промінь», м. Чернівці; ТОВ «Міська ТРК «Чернівці», м. Чернівці.
Переглянувши окремі матеріали, члени робочої групи вирішили звернутися листом до сумського телеканалу «СТС», оскільки показаний ним сюжет про турнір дзюдо, де у відеоматеріалі були використані символіка партії – суб’єкта виборчого процесу «ЗА МАЙБУТНЄ», а саме логотип на банері, має ознаки прихованої агітації. Уточнено, що на дату моніторингу цей суб’єкт виборчого процесу не був зареєстрований, тому регулятор не вимагатиме надати копії угод на трансляцію політичної реклами, але попередить мовника про неприпустимість поширення в ефірі прихованої передвиборної агітації.
Проаналізувавши матеріали ТОВ «Міська ТРК «Чернівці» було підсумовано, що в сюжеті програми «Чернівецький репортер» про кандидатів від партії «Свобода» дотримано вимог Виборчого Кодексу про інформування глядачів, оскільки не зауважено агітації чи закликів голосувати за цих кандидатів. Тому в таких ситуаціях треба звертати увагу на баланс висвітлення подібної інформації. Представник Національної ради у Чернівецькій області Любов Нечипорук повідомила, що в цій передачі також розповідалося про іншу політичну силу, тому можна зробити висновок, що компанія все ж дотрималася балансу висвітлення інформації про виборчі перегони.
Дмитро Швидченко резюмував, що в таких випадках треба відстежувати інформаційні випуски упродовж певного часу – тижня або й довше, чи транслюватимуться в передачі сюжети і про інші політичні сили, а чи буде помітною підтримка лише одного суб’єкта виборчого процесу. У такий спосіб можна зрозуміти, чи дотримується мовник принципу збалансованості.
Члени Національної ради ще раз наголосили на тому, що телерадіокомпанії повинні розуміти свою відповідальність за трансляцію передвиборної агітації. При поширенні рекламних роликів за комерційними договорами за всі порушення законодавства відповідають саме медіа. Також регулятор закликає мовників звернути увагу на роз’яснення щодо відповідальності за поширення замовних матеріалів та прихованої агітації.
Наступне засідання робочої групи має відбутися у вівторок, 6 жовтня.