В останній тиждень перед виборами в місцевих ЗМІ побільшало політичної агітації - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

В останній тиждень перед виборами в місцевих ЗМІ побільшало політичної агітації

Моніторинг регіональних і місцевих телерадіоканалів щодо дотримання ними правил висвітлення виборчої кампанії, який проводився Національною радою із 19 по 25 жовтня, засвідчив, що в ефірах місцевих мовників у цей час значно побільшало матеріалів передвиборної агітації. Про цю тенденцію, а також виявлені ознаки порушень виборчого законодавства у діяльності ліцензіатів розповів під час засідання робочої групи 28 жовтня начальник управління представників Національної ради Сергій Савельєв.

Він також поінформував, що мовники активно поширювали роз’яснювальні матеріали про те, як треба голосувати і заповнювати виборчі бюлетені.

Особлива увага перед виборами прикута до дня напередодні голосування та самого дня волевиявлення, адже у цей час заборонена будь-яка політична агітація. Однак ознаки порушення частини третьої ст. 52 Виборчого кодексу були помічені в ефірах кількох телеканалів. Вони транслювали передачі за участі кандидатів на виборах. Так, 25 жовтня на телеканалі «Z» – КП «Муніципальна телевізійна мережа», м. Запоріжжя, – вийшла в ефір інформаційна програма «Місто zp.ua», де у кількох сюжетах показували кандидата на посаду міського голови м. Запоріжжя, чинного мера, Володимира Буряка і транслювали його заклик брати активну участь у виборах.

Тернопільський телеканал «Тернопіль 1» – ПП «ТРО «Тернопіль-медіа» – 24 жовтня у передачі «Персона від мрії до успіху» розповідав про кандидата у мери міста від ВО «Батьківщина» Леоніда Бицюру.

Цього ж дня ТОВ «ТРК «Відікон» (логотип «V»), м. Суми, випустив програму  «Будівельна компанія Федорченко». У ній ішлося про історію та здобутки компанії і її генерального директора, який, однак, є суб’єктом виборчого процесу – кандидатом у депутати Сумської обласної ради. Крім того, у передачі не було зазначено інформації про назву та адресу виробника, що є ознаками порушення ліцензіатом вимог частини п’ятої ст. 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення»: дані про кожну індивідуальну програму чи передачу мають містити ім’я автора чи авторів, назву і адресу виробника програми.

Таким чином, цим мовникам вирішено призначити позапланові перевірки щодо дотримання ними норм законодавства, ознаки порушення яких були виявлені.

Телерадіокомпанії також неналежним способом позначають матеріали передвиборної агітації. КП «Державна студія «Державна студія «Калуське міське телебачення» (логотип «КМТ»), м. Калуш Івано-Франківської обл., 19.10.2020 транслювало передачу «На часі» за участі кандидата на посаду міського голови м. Калуша Ігоря Насалика. У ній звучала передвиборна агітація, яка не була відповідно позначена. За словами представника Національної ради в Івано-Франківській області, керівництво компанії підтвердило, що ця програма була оплачена із виборчого фонду кандидата. Отже, наявні ознаки порушення частини п’ятої ст. 51 Виборчого кодексу.

«Рівне 1» – ТОВ «ТРК «Рівне 1» – 19 жовтня у передачі «Новини»  показав сюжет з ознаками передвиборної агітації. У ньому йшлося про прийом жителів міста в громадській приймальні кандидата на посаду міського голови Юрія Вознюка, наявною була символіка партії. За результатами обговорення члени робочої групи вирішили, що цим компаніям необхідно призначити позапланові перевірки зі складанням протоколів про адміністративне правопорушення.

Ще три компанії у своїй діяльності не дотрималися частини четвертої ст. 18 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» Відповідно до неї матеріали передвиборної агітації, що транслюються на телебаченні, радіо, розміщуються на носіях зовнішньої реклами, поширюються у вигляді листівок і газет або в мережі Інтернет, мають бути виконані державною мовою. Передвиборні ролики, озвучені російською чи румунською мовами, звучали на телеканалах «ЯТБ» (ТОВ «ТРК «ЯТБ», м. Херсон), «ЮГ» (ТОВ «Телерадіокомпанія «ЮГ», м. Бердянськ Запорізької обл.) і «ТВА»  (ТОВ «ТРК «ТВА», м. Чернівці). Можливі заходи реагування на виявлені ознаки порушення законодавства члени робочої групи обговорять додатково.

Однією із вимог до матеріалів передвиборної агітації є обов’язкове зазначення  найменування замовника у формі текстового повідомлення, що має бути виконане контрастним кольором до фону, займати не менше як 15 відсотків площі екрана і бути сприйнятним для глядача – частина шоста ст. 55 Виборчого кодексу. Недотримання цієї норми зафіксовано в ефірі таких мовників: ТОВ «Медіагруп Алекс.юа», м. Запоріжжя; ТОВ «Мультиплексресурс» (логотип «ПРАВДА ТУТ ЛЬВІВ»), м. Вишневе Київської обл.; ТОВ «Чернівецький промінь» (логотип «Чернівецький промінь (комбіноване)», м. Чернівці.

Відповідно до частини сьомої ст. 55 Виборчого кодексу матеріали передвиборної агітації з використанням електронних (аудіовізуальних) засобів масової інформації повинні титруватися та/або перекладатися на українську жестову мову. Проте телекомпанія ТОВ «Мультиплексресурс» (логотип «ПРАВДА ТУТ ЛЬВІВ») 22 жовтня транслювала ролик політичної партії «Об’єднання «Самопоміч» без такого титрування.

Національна рада звернеться до ліцензіатів і нагадає їм про необхідність дотримання вимог виборчого законодавства.

Оприлюднення даних соціологічних опитувань без зазначення усієї передбаченої законодавством інформації зафіксовано на телеканалах «Ритм» і «Чернівецький промінь». Перший мовник –  20.10.2020 у випуску новин навів результати соціологічного опитування містян, проведені Всеукраїнською асоціацією соціологів, без зазначення замовника. Другий – 22.10.2020 оприлюднив результати соціологічного опитування громадської думки про імовірного голову Чернівецької міської ради та за кого планують віддати свої голоси на виборах 25 жовтня мешканці міста без зазначення часу і території опитування. Про виявлені ознаки порушення виборчого законодавства Національна рада поінформує Центральну виборчу комісію, а також врахує їх при підготовці звіту щодо перебігу цієї виборчої кампанії.

Після оприлюднення результатів виборів робоча група має намір провести ще одне робоче засідання.

Керівником робочої групи із наглядом за перебігом у ЗМІ виборчої кампанії є відповідальний секретар Національної ради Юрій Зіневич. У її засіданні 28 жовтня також взяли участь перший заступник голови Національної ради Валентин Коваль, член регуляторного органу Максим Онопрієнко, представники Національної ради в областях, працівники її структурних підрозділів, а також представники ЦВК і НАЗК.

Під час засідання розглядалися також порушення, виявлені в ефірі загальнонаціональних і деяких інформаційних супутникових мовників, і скарги, що надійшли до Національної ради.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше