Як аудиторія сприймає висвітлення у медіа новин про війну в Україні? – Нове дослідження Інституту вивчення журналістики «Reuters» - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Як аудиторія сприймає висвітлення у медіа новин про війну в Україні? – Нове дослідження Інституту вивчення журналістики «Reuters»

Інститут вивчення журналістики «Reuters» (Oxford, Велика Британія) представив чергове видання свого щорічного звіту про цифрові новини. Він розкриває нові аналітичні дані про споживання цифрових новин і ґрунтується на деталізованому опитуванні, проведеному компанією «YouGov»[1]. Додаткове дослідження, проведене у квітні 2022 року у 5 країнах – Великій Британії, США, Німеччині, Польщі та Бразилії,  дало розуміння того, як на споживання новин  впливає війна в Україні.

Загалом у дослідженні Інституту взяли участь понад 93 000 споживачів онлайн-новин на 46 ринках, що охоплюють половину населення світу. Один із розділів звіту стосувався сприйняття висвітлення у медіа новин про війну в Україні.

Звіт окреслює, яким чином може слабнути зв’язок між журналістикою і суспільством, у тому числі через падіння довіри порівняно з минулорічним позитивним рівнем зростання, зниження інтересу до новин, а також посилення тенденції до відсторонення від новин. Документ також досліджує питання поляризації аудиторії та особливості доступу молоді до інформаційно-аналітичних програм.  

У звіті підкреслюється значне зниження рівня інтересу до новин: 63% респондентів цікавилися новинами у 2017 році, але тільки 51% – у 2022 році, а також спостерігається феномен вибіркового уникнення новин, який посилюється війною в Україні.

Розділ 2.1 дослідження має назву «Сприйняття висвітлення у медіа новин про війну в Україні». Його підготували Кірстен Едді і Річард Флетчер.

24 лютого росія розпочала повномасштабне вторгнення в Україну, поклавши початок найбільшій війні в Європі з часів Другої світової. Найбільші світові інформаційні організації направили до України своїх журналістів для висвітлення на телебаченні, в онлайн-медіа та друкованій пресі бомбардувань і насильства у зруйнованих українських містах. Журналісти, звичайні громадяни, політики, насамперед Президент України Володимир Зеленський, активно використовували соціальні мережі, такі як TikTok, Telegram і Twitter, з метою документування жахів війни і донесення інформації до світової аудиторії в режимі реального часу. Гуманітарна криза, яка розгортається в Україні, поряд із масштабами реакції Заходу на вторгнення росії має далекосяжні політичні й економічні наслідки.

Для кращого розуміння, як саме люди отримували доступ до інформаційно-аналітичних програм про російсько-український воєнний конфлікт, було проведене додаткове опитування у п’яти країнах: Бразилія, Велика Британія, Німеччина, Польща і США. Країни були обрані за рівнем близькості до конфлікту, починаючи від Польщі, яка межує з Україною, до Бразилії і США, які розташовані на різних континентах. Опитування проводилися із 29 березня по 7 квітня 2022 року, приблизно через місяць після початку вторгнення. Було опитано близько 1000 респондентів у кожній країні. Анкета містила кілька запитань про російсько-український конфлікт щодо інтересу до новин, споживання новин, уникнення новин і довіри до новин.

БІЛЬШІСТЬ ЛЮДЕЙ УВАЖНО СТЕЖАТЬ ЗА КОНФЛІКТОМ

У всіх п’яти країнах більшість людей уважно стежать за російсько-українським конфліктом. Хоча конфлікт має глобальні наслідки, найбільша увага приділяється Німеччині, яка географічно близька до конфлікту, і де наслідки вже відображаються на житті звичайних людей з огляду на ціни на енергоносії. У Бразилії, яка політично і географічно віддалена від конфлікту, близько 40% осіб не стежать уважно за ним.

Коли респондентів запитували, на яке джерело новин вони звертають найбільшу увагу, коли йдеться про російсько-український конфлікт, телебачення очолює список у трьох із п’яти країн. Найбільш популярними є телевізійні інформаційно-аналітичні програми (Німеччина – 46%, Бразилія – 44%). У США й Польщі велику частку становлять інформаційно-аналітичні онлайн-сайти, другорядні сайти і соціальні медіа, однак телебачення все ще займає провідні позиції і є найбільш популярним як джерело новин про конфлікт.

У звіті також зазначено, що завдяки хоробрості журналістів в Україні, а також високій якості репортажів, підготовлених ними, рівень довіри до інформаційно-аналітичних програм не зменшився.

ЯК ЛЮДИ СПРИЙМАЮТЬ ВИСВІТЛЕННЯ КОНФЛІКТУ У МЕДІА?

Для аналізу сприйняття аудиторією висвітлення конфлікту в медіа опитуваних попросили оцінити, наскільки добре медіа надають інформацію, тримають в курсі актуальних подій, пояснюють більш широке значення наслідків і висвітлюють різні точки зору про конфлікт. Загалом результати продемонстрували, що медіа належним чином інформують про поточний стан речей – майже половина респондентів у всіх п’яти країнах погодилася із тим, що медіа гарно виконують свою роботу.

Однак в цілому респонденти вважають, що медіа не приділяють достатньої уваги поясненню більш глибоких наслідків конфлікту, і схиляються до думки, що інформаційні організації могли би працювати краще, зважаючи на те, що криза триває.

ВИСНОВКИ

Після тисячі смертей і переміщення більше ніж шести мільйонів українських біженців, враховуючи, що росія звинувачується міжнародною спільнотою в масових порушеннях прав людини, війна в Україні все ще привертає увагу всього світу.

У п’яти країнах, де було проведено опитування, більшість уважно стежить за конфліктом, особливо ті країни, які територіально ближчі до нього.

Як показало дослідження, телебачення залишається провідним, найпопулярнішим джерелом інформації під час кризи. І це не дивно, зважаючи на перестороги щодо неправдивої і неналежної інформації, якою переповнені соцмережі. Проте в деяких країнах, таких як США і Польщі, увага до новин з онлайн-джерел (в тому числі альтернативних інформаційно-аналітичних сайтів і соцмереж) також достатньо висока.

Оскільки війна триває, для відділів інформаційно-аналітичних програм важливим є переорієнтування: від простого повідомлення новин до ґрунтовного викладення наслідків у більш широкому значенні.

[1] YouGov – міжнародна інтернет-компанія, що спеціалізується на дослідженні ринків та аналізі даних. Штаб-квартира – Велика Британія. Веде діяльність у Європі, Північній Америці, на Близькому Сході та у Азійсько-Тихоокеанському регіоні.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше