Як регіональні та місцеві мовники висвітлюють другий тур виборів – нові результати моніторингу мовлення - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Як регіональні та місцеві мовники висвітлюють другий тур виборів – нові результати моніторингу мовлення

У період з 9 по 15 листопада під час висвітлення другого туру виборів до органів місцевого самоврядування в ефірі регіональних та місцевих телеканалів фіксувалися поширення прихованої передвиборної агітації, надання переваги певному кандидату та агітація у день голосування. Про це на засіданні робочої групи з нагляду за дотриманням ЗМІ виборчого законодавства 19 листопада повідомив начальник управління представників Національної ради Сергій Савельєв. Відповідно до результатів моніторингу мовлення робоча група ухвалила провести позапланові перевірки двох регіональних телеканалів, а також розглянула скарги і заяви щодо ознак порушень у медіа під час висвітлення виборчого процесу.
 
 
Сергій Савельєв повідомив, що під час моніторингу мовлення телерадіоорганізацій у другому турі виборів особлива увага приділялася містам, у яких були призначені повторні вибори міського голови. За інформацією представників Національної ради в областях, у цей період в інформаційних програмах регіональних і місцевих мовників зросла кількість матеріалів, у яких простежується очевидна підтримка одного із кандидатів.
 
Переваги кандидату на посаду рівненського міського голови Віктору Шакирзяну в ефірі надав рівненський телеканал «Ритм» (ТОВ «ТРК «Ритм»). 13 листопада о 19:22 мовник транслював інформаційний сюжет, у якому йшлося про надання політичною партією «Рівне Разом» на чолі з Віктором Шакирзяном матеріальної та фінансової допомоги для благоустрою території навколо Свято-Воскресенського собору. Учасники робочої групи назвали цей сюжет іміджевим, який, на їхню думку, спрямований на створення позитивного образу кандидата напередодні дня виборів. Таким чином, телеканал використав у програмі приховану передвиборну агітацію, що є ознакою порушення норми частини п’ятої статті 51 та частини четвертої статті 57  Виборчого кодексу України.
 
У день проведення 2-го туру виборів 15 листопада сумський телеканал «V» (ТОВ «ТРК «Відікон») так само транслював низку матеріалів на різну тематику за участі кандидата на посаду сумського міського голови Олександра Лисенка, який протягом цього дня в інформаційній передачі «Тиждень» брав участь у 50% сюжетів (7 із 14). Оскільки виборча агітація заборонена в день голосування, демонструючи ці сюжети, мовник не дотримався вимог частини третьої статті 52 Виборчого кодексу України. Крім того, представник Національної ради у Сумській області Лариса Якубенко повідомила, що такі матеріали, поширені компанією, зокрема в день повторного голосування, викликали неабияке обурення серед жителів, громадських організацій та місцевих діячів Сум. 
 
Робоча група дійшла висновку, що обом мовникам треба призначити позапланові перевірки зі складанням протоколів про адміністративні порушення.
 
Також  на засіданні було розглянуто дві скарги, що надійшли до Національної ради, на телерадіоорганізації з міст Суми та Запоріжжя.
 
Дописувач Едуард Набок звернувся до Національної ради із проханням застосувати санкцію до сумського телеканалу «СТС», оскільки той 6 листопада в передачі «Мільйонна афера навколо театру» про реконструкцію Театральної площі поширив недостовірну, на його думку, інформацію про кандидата на посаду сумського міського голови Олександра Лисенка. 
 
Дмитро Швидченко, т.в.о. начальника управління контролю і аналізу телерадіомовлення, пояснив, що у цьому випадку Національна рада не має підстав для застосування санкцій до ліцензіата. Виборчий кодекс України містить положення, відповідно до якого, у разі якщо телерадіоорганізація поширила недостовірну інформацію про суб’єкта виборчого процесу, то він має право оскаржувати її, подавши заяву до цієї компанії. Відповідно до законодавчих норм мовник зобов’язаний надати ту інформацію, яку заявник вважає за необхідну. Якщо телерадіоорганізація відмовляє у розміщенні такої інформації, тільки тоді є підстава звертатися до Національної ради. Саме тому регулятор надасть дописувачу відповідь із роз’ясненням законодавства і його прав у наведеному контексті, аби пан Набок зміг скористатися цим правом відповідно до вимог Виборчого кодексу. 
 
Скарга громадської організації «Ініціатива майбутнього» стосувалася телеканалу «TV5» (ТОВ «Запорізька незалежна телерадіокомпанія»), який у день проведення місцевих виборів 25 жовтня транслював низку програм за участі кандидатів у міські голови. На думку заявника, це є агітацією і порушенням виборчого законодавства. Управління контролю та аналізу телерадіомовлення спільно з управлінням представників Національної ради проаналізували запис ефіру ліцензіата за 25 жовтня і з’ясували, що поширена того дня інформація за участі кандидатів не містила агітації. ГО «Ініціатива майбутнього» буде надано відповідь із роз’ясненням суті порушеного нею питання.
 
Як уже повідомлялося, робоча група також розглянула результати моніторингу загальнонаціональних і супутникових телерадіоорганізацій. Із висновками щодо порушень виборчого законодавства у другому турі місцевих виборів цією категорією мовників можна ознайомитися за посиланням.
 
Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше