Європейська аудіовізуальна обсерваторія продовжує експертний огляд нової законодавчої пропозиції ЄС щодо ринків цифрових послуг
22 квітня 2021 року відбудеться другий тематичний вебінар Європейської аудіовізуальної обсерваторії під назвою «Брамники в пакеті законів ЄС про цифрові послуги». Захід буде проведено в рамках циклу вебінарів, присвячених обговоренню потенційних наслідків впровадження Європейською Комісією нових законодавчих вимог, що висуваються до цифрових ринків і цифрових послуг.
Після кількох років напружених дебатів і консультацій Європейська Комісія опублікувала зведену пропозицію щодо оновленого законодавства у сфері цифрових послуг ЄС. Пропозиція містить дві основні ініціативи: Закон про цифрові послуги (Digital Services Act – DSA) (COM (2020) 825) і Закон про цифрові ринки (Digital Markets Act – DMA) (COM (2020) 842).
Закон про цифрові ринки (DMA) встановлює набір вузько визначених об’єктивних критеріїв для зарахування великих онлайн-платформи до так званих «брамників»/«гейткіперів».
До цієї групи належатимуть компанії, які:
– мають міцну економічну позицію, значний вплив на внутрішній ринок і активно працюють у багатьох країнах ЄС;
– мають сильну посередницьку позицію, тобто пов’язують великі бази користувачів із великою кількістю бізнес-структур;
– мають (або мають намір зайняти) міцне, тривале, стабільне становище на ринку.
При функціонуванні нового режиму бізнес-користувачі, які залежать від «брамників» щодо можливості пропонувати свої послуги на єдиному ринку ЄС, функціонуватимуть у більш справедливому бізнес-середовищі.
Новатори і технологічні стартапи матимуть нові можливості для конкуренції та впровадження інновацій в середовищі онлайн-платформи без зобов’язання дотримуватися несправедливих умов, що обмежують їх розвиток.
Споживачі матимуть більше послуг кращої якості на вибір, більше можливостей змінити свого постачальника, якщо вони цього забажають, прямий доступ до послуг і більш справедливі ціни.
«Брамники» збережуть усі можливості для розвитку інновацій та формування пропозиції нових послуг. Їм просто не дозволять використовувати недобросовісну практику отримання невиправданої переваги в рамках взаємодії з бізнес-користувачами і клієнтами, які залежать від них.
Нові правила встановлюватимуть обов’язки для «брамників», яких вони повинні дотримуватись у своїй щоденній діяльності.
Для прикладу, платформи повинні будуть:
– дозволяти третім особам взаємодіяти з власними службами у певних конкретних ситуаціях;
– дозволяти своїм бізнес-користувачам отримувати доступ до даних, які вони генерують під час використання платформи;
– надавати компаніям, що провадять рекламну діяльність на платформі, інструменти й інформацію, необхідну рекламодавцям і видавцям для власної незалежної перевірки своєї реклами, розміщеної на платформі;
– дозволяти своїм бізнес-користувачам просувати свої власні пропозиції та укладати контракти зі своїми клієнтами поза платформою «брамника».
«Брамники» більше не зможуть:
– надавати перевагу у ставленні послугам і продуктам, які вони самі пропонують порівняно з подібними послугами чи продуктами, які пропонують треті сторони на платформі;
– заважати споживачам зв’язуватися з бізнес-структурами поза їх платформами;
– заважати користувачам видаляти будь-яке попередньо встановлене платформою програмне забезпечення чи застосунки, якщо вони цього бажають.
Щоб забезпечити дотримання «брамниками» нових правил, що відповідають швидким темпам розвитку цифрових ринків, Комісія проводитиме розслідування на ринках цифрових послуг, що дозволять Комісії:
– кваліфікувати компанії як «брамників»;
– за необхідності динамічно оновлювати зобов’язання для «брамників»;
– розробити засоби правового захисту для усунення систематичних порушень вимог Закону про цифрові ринки.
Наслідки недотримання нових вимог передбачають:
– штрафи до 10% загального світового річного обороту компанії;
– періодичні штрафи до 5% середньоденного обороту;
– у разі систематичних порушень «брамниками» зобов’язань у рамках режиму цифрових ринків за результатами ринкових розслідувань можуть бути застосовані додаткові засоби захисту. Такі засоби правового захисту повинні бути пропорційними вчиненому правопорушенню. Коли необхідно і як надзвичайний варіант можуть бути застосовані нефінансові засоби захисту: поведінкові або структурні, наприклад продаж (частини) бізнесу.
Закон про цифрові ринки (DMA) і Закон про цифрові послуги (DSA) матимуть далекосяжні наслідки на цифрових ринках та онлайн-платформах. Серія вебінарів Європейської аудіовізуальної обсерваторії, присвячена аналізу впливу майбутніх режимів DSA та DMA, пропонує експертний погляд на ці події, розкриває складні питання майбутнього законодавчого пакету, представляє результати останніх пов’язаних досліджень й обговорює потенційні наслідки запровадження нових законодавчих вимог.
Зареєструватися для участі у серії віртуальних семінарів Європейської аудіовізуальної обсерваторії можна за посиланням.
Джерело: вебсайт Європейської аудіовізуальної обсерваторії