Європейська комісія пропонує правила для захисту плюралізму та незалежності ЗМІ в ЄС - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення

Європейська комісія пропонує правила для захисту плюралізму та незалежності ЗМІ в ЄС

16 вересня 2022 року Європейська Комісія надала пропозиції щодо нового законодавства ЄС про свободу ЗМІ. Відповідно до процедур ЄС цей регулівний акт мають обговорити Європейський Парламент і держави-члени ЄС. Пропозиції стосуються регулювання медіагалузі (в тому числі онлайн і друкованих медіа) та передбачають створення Європейської ради з медіапослуг. Комісія також надала додаткову Рекомендацію щодо посилення внутрішніх гарантій редакційної незалежності.

Процес розробки нового Закону ЄС про свободу медіа було ініційовано у січні 2022 року. Урсула фон дер Ляєн, президентка Європейської Комісії, презентуючи наміри Єврокомісії, наголосила, що діяльність медіакомпаній не можна розглядати, як ще один різновид бізнесу. Їх незалежність – це необхідність. Саме тому Європі потрібен такий закон, щоб гарантувати незалежність медіа.

Новий закон включає набір правил для захисту плюралізму і незалежності медіа. Документ:

  • містить запобіжники проти політичного втручання в редакційні рішення і стеження за медіа;
  • акцентує на незалежності, стабільному фінансуванні суспільних медіа, а також на прозорості медіавласності і розподілі державної реклами;
  • визначає заходи щодо захисту незалежності редакторів і запобігання конфлікту інтересів;
  • звертається до питань концентрації власності в медіа;
  • містить положення щодо створення нової незалежної Європейської ради з медіапослуг, до складу якої входитимуть представники національних медіарегуляторів.

Проєкт Закону ЄС про свободу медіа рекомендує заохочувати внутрішні гарантії редакційної незалежності та створює умови для спрощення роботи суспільних і комерційних медіа крізь кордони в рамках внутрішнього ринку ЄС.

«Упродовж останніх років ми спостерігали різні форми тиску на ЗМІ, – заявила віце-президент ЄС з питань цінностей та прозорості Віра Йоурова, – Настав час діяти. Нам потрібно встановити чіткі принципи: за жодним журналістом не можна шпигувати через його роботу; жодне суспільне медіа не повинно перетворитися на канал пропаганди. Це те, що ми пропонуємо сьогодні вперше: спільні гарантії захисту свободи ЗМІ та плюралізму в ЄС».

Закон передбачає гарантії для ЗМІ, зокрема:

  • Захист редакційної незалежності. Закон вимагатиме від держав-членів поважати ефективну редакційну свободу постачальників медіапослуг і поліпшувати захист журналістських джерел. Крім того, провайдери медіапослуг повинні будуть забезпечувати прозорість власності через публічне оприлюднення такої інформації та вживати заходів із метою гарантування незалежності окремих редакційних рішень.
  • Заборона використання шпигунського програмного забезпечення проти засобів масової інформації. Законопроєкт містить суворі гарантії щодо невикористання шпигунського програмного забезпечення проти ЗМІ, журналістів та їхніх сімей.
  • Незалежні суспільні медіа. Фінансування суспільних медіа має бути достатнім і стабільним, щоб забезпечити редакційну незалежність. Керівництво і наглядова рада суспільних медіа мають призначатися прозоро, відкрито і недискримінаційно. Суспільні ЗМІ зобов’язані надавати різносторонню інформацію та думки у неупереджений спосіб відповідно до своєї місії надання суспільних послуг.
  • Перевірка плюралізму ЗМІ. Закон вимагатиме від держав-членів оцінити вплив концентрації медіаринку на плюралізм ЗМІ та редакційну незалежність. Він також передбачає, що будь-які законодавчі, регуляторні чи адміністративні заходи, вжиті державою-членом, які можуть вплинути на ЗМІ, повинні бути належним чином обґрунтованими і пропорційними.
  • Прозора державна реклама. Закон встановлюватиме нові вимоги до розміщення державної реклами в ЗМІ, щоб вона була прозорою та недискримінаційною. Також він має сприяти підвищенню прозорості та об’єктивності систем вимірювання аудиторії, які впливають на доходи від реклами в ЗМІ, зокрема в Інтернеті.
  • Захист медіаконтенту в Інтернеті. Спираючись на Закон про цифрові послуги, проєкт Закону про свободу медіа містить гарантії проти невиправданого видалення медіаконтенту, створеного відповідно до професійних стандартів. У випадках, що не стосуються системних ризиків, таких як дезінформація, великі онлайн-платформи, що мають намір видалити певний легальний медіаконтент, який суперечить політиці платформи, повинні будуть повідомити постачальників медіапослуг про причини, перш ніж таке видалення станеться. Будь-які скарги, подані постачальниками медіапослуг, повинні пріоритетно розглядатися цими платформами.
  • Нове право користувача налаштовувати медіапропозицію. Закон ЄС про свободу медіа запровадить право налаштовувати медіапропозицію на пристроях та інтерфейсах, даючи змогу користувачам змінювати налаштування за замовчуванням відповідно до власних уподобань.

Європейська Комісія пропонує також створити нову незалежну Європейську раду з медіапослуг, яка складатиметься з національних медіарегуляторів. Рада сприятиме ефективному та послідовному застосуванню законодавства ЄС у сфері медіа, зокрема, допомагаючи Комісії у підготовці керівних принципів щодо питань регулювання ЗМІ. Рада також зможе надавати висновки щодо національних заходів і рішень, що впливають на медіаринки та їх концентрацію.

Рада координуватиме національні заходи регулювання, які стосуються медіа з-поза меж ЄС, що становлять загрозу громадській безпеці. Це потрібно для того, щоб гарантувати, що ці ЗМІ не обходять чинні правила ЄС. До повноважень Ради також віднесено організацію структурованого діалогу між дуже великими онлайн-платформами та медіасектором заради саморегулювання та дотримання Кодексу практики ЄС щодо дезінформації.

Документ спирається на оновлену Директиву про аудіовізуальні медіапослуги в ЄС. Вона встановлює правила незалежності медіарегуляторів, сприяє прозорості медіавласності та визнає заборону втручання у редакційні рішення.

ЄвроКомісія також заохочуватиме обговорення, зокрема в рамках Європейського форуму новинних медіа, щодо добровільних дій медіакомпаній, пов’язаних із супровідною Рекомендацією.

Подати запит
на публічну інформацію
Детальніше